جنرال نیکلسون مسئولیت رسمی فرماندهی نیروهای امریکایی و ماموریت حمایت قاطع را تحویل گرفت

اطلاعات روز: جنرال جان نیکلسون، فرماندهی نیروهای امریکایی و ماموریت «حمایت قاطع» را امروز طی یک محفل رسمی از جنرال جان کمپبل تحویل گرفت.
دفتر مطبوعاتی نیروهای بین‌المللی با نشر خبرنامه‌ای گفته است که بعد از 18 ماه جنرال کان کمپبل، فرمانده قبلی نیروهای بین‌المللی در افغانستان، مسئولیتش را به جان نیکلسون واگذار کرد.
جنرال نیکلسون درحالی فرماندهی 12 هزار سرباز ناتو را در افغانستان به عهده می‌گیرد که وضعیت امنیتی افغانستان رو به خرابی است، نیروهای امنیتی افغانستان در هلمند از پایگاه‌های شان در ولسوالی‌های موسی قلعه و نوزاد عقب‌نشینی کردند، جنگ در ولایت بغلان جریان دارد و نبرد نیروهای امنیتی در شمال افغانستان تحت فرماندهی جنرال دوستم با مخالفان مسلح دولت جاری است.
جنرال جان کمپبل فعالیت نیروهای بین‌المللی تحت عنوان «آیساف» یا کمک به امنیت افغانستان را به نیروهای «حمایت قاطع» تغییر نام داد و در زمان او 35 هزار سرباز بین‌المللی به 13 هزار کاهش یافت.
نیروهای ناتو در آخر سال 2014 ماموریت جنگی خود را در افغانستان پایان دادند و در حال حاضر مصروف آموزش و مشورت‌دهی به نیروهای امنیتی افغانستان می‌باشند.
جنرال جان کمپبل می‌رود که تقاعد کند و در مراسم خداحافظی‌اش گفته است که طرح کاهش شمار کنونی 9800 سرباز امریکایی به 5500 سرباز، «ظرفیت محدودی» برای حمایت از نیروهای محلی افغانستان باقی می‌گذارد.
پیش از این، 29 جنوری، هنگامی که نیکلسون به فرماندهی نیروهای بین‌المللی در افغانستان نامزد شد، به کمیته نیروی مسلح مجلس سنای امریکا گفت که وضعیت در افغانستان رو به خرابی است و وعده داد که راجع به تعداد نیروهای امریکا در افغانستان تجدید نظر کلی می‌نماید. او گفته بود که پس از شروع کارش در این سمت، در ظرف چند ماه درک بهتری از وضعیت افغانستان خواهد داشت.
جنرال نیکلسون پیش از این سه بار به افغانستان آمده است. او قبلاً فرمانده نیروهای ناتو در ازمیر ترکیه بوده است.