ناتو دو هواپیمای جنگی A29 به نیروهای هوایی در شمال کشور تحویل داد

اطلاعات روز: مقام‌های ارتش در زون شمال کشور می‌گویند که نیروهای ناتو 2 هواپیمایی جنگی 29A را به نیروهای هوایی زون شمال کشور تحویل داده‌اند.
عبدالحميد حميد، فرمانده قول اردوى ٢٠٩ شاهين در زون شمال گفته است که نیروهای هوایی کشور در زون شمال در حال تجهیز است و با تحویل‌گیری این دو هواپیمایی جنگی بیشتر تجهیز می‎شوند.
مودل این دو هواپیما ۲۹A است که به سیستم نور انداز نیز مجهز است. این نوع جنگنده‌ها قابلیت حمل جنگ افزارهای سنگین را دارد و سیستم لایزر نیز در آن طراحی شده است. هم‌چنان این هواپیما می‌تواند موشک و بمب‌های ۲۵۰ کیلوگرامه را نیز حمل کند.
فرمانده نيروهاى هوايى در شمال کشور گفته است که این هواپیما‌ها روز یک‌شنبه به نیروهای هوایی کشور تحویل شده است که از لحاظ تخنيک توسط دو خلبان با کمپيوتر کنترل می‌شود و هر بال آن انتقال ظرفيت صد کيلوگرام بمب و توان شليک راکت و ماشين‌دار را نيز دارد که باعث تقويب نيروهاى امنيتى افغان عليه مخالفان مسلح خواهد شد.
ظاهراً تجهیز نیروهای هوایی کشور در سال جاری بیشتر در محراق توجه مقام‌های افغان و کشورهای کمک کننده قرار گرفته است. رییس جمهور غنی در ماه جدی امسال در دیدار با هیئت مجلس سنای امریکا، خواستار تجهیز و تقویت نیروهای هوایی کشور شده بود. آقای غنی در ماه دلو امسال در دیدار با اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا در حاشیه اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سویس نیز بر تجهیز و تقویت نیروی هوایی تاکید کرده بود.
چندی چیش مقام‌های کشور چهار فروند هواپیمای جنگی نوع ۲۹A را از آمریکا تحویل گرفت و هم‌چنان هند سه فروند چرخ‌بال MI25 را به افغانستان کمک کرد.
باوجود کمک‌های انجام شده، نیروهای هوایی افغانستان در حال حاضر بمب‌افگن ندارند و هلیکوپتر و هواپیمای حمل نقل نظامی این نیروها نیز معدود است.