سرتاج عزیز

پاکستان: طالبان بدون پیش‌شرط در گفت‌وگوهای صلح شرکت کنند

اطلاعات روز: سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان می‌گوید که طالبان پیش از شرکت در گفت‌وگوهای صلح پیش‌شرط نگذارند بلکه در جریان مذاکرات پیش‌شرط‌های شان را مطرح کنند.
آقای عزیز روز سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا در پاکستان ابراز امیدواری کرده است که در روزهای آینده گفت‌وگوهای رودرروی صلح آغاز شود.
او هم‌چنان می‌گوید که پاکستان، طالبان افغانستان را ترغیب کرده است که بدون کدام پیش شرط به گفت‌وگوهای صلح شرکت کنند.
قرار بود گفت‌وگوهای رودرروی صلح افغانستان با طالبان در همین روزها در پاکستان آغاز شود، اما گروه طالبان روز شنبه با تأکید بر پیش‌شرط‌های شان که در نشست غیررسمی پگواش مطرح کرده بودند، اعلام کرد که در مذاکرات صلح شرکت نمی‌کنند.
وزارت خارجه: عدم شرکت طالبان در گفت‌وگوهای صلح «تاکتیکی» بوده است
در همین حال وزارت خارجه می‌گوید که طالبان به صورت تاکتیکی اعلامیه‌ صادر کردند که در گفت‌وگوهای رودرروی صلح شرکت نمی‌کنند؛ با آن‌هم افغانستان به آغاز مذاکرات امیدوار است و شورای هماهنگی چهارجانبه برای آغاز نشست رودرروی صلح هم‌چنان تلاش می‌کند.
حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا در کابل گفت، افغانستان امیدوار بود که نماینده شاخه‌های مختلف طالبان در گفت‌وگوهای رودرروی صلح شرکت کنند و دفتر سیاسی این گروه در قطر نیز با حکومت گفت‌وگوها داشته باشد اما مسایل مختلف که میان طالبان است، این کار صورت نگرفت.
آقای کرزی می‌گوید که هیئت مذاکره کننده افغانستان برای شرکت در گفت‌وگوی رودرروی صلح آماده است و گروه هماهنگی چهارجانبه نیز برای آغاز این روند تلاش می‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *