شورای عالی صلح با هیئت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار برای گفت‌وگوهای صلح دیدار کرد

اطلاعات روز: شورای عالی صلح می‌گوید به دعوت این شورا، یک هیئت سه نفری به نمایندگی از حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار با پیر سیر احمد گیلانی رییس شورای عالی و محمد کریم خلیلی معاون ارشد این شورا دیدار کرده است.
این شورا به روز پنج‌شنبه با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این شورا با هیئتی که در آن محمد امین کریم، عبدالقدوس صافی و همایون جریر به نمایندگی از حزب اسلامی حضور داشتند، در کابل دیدار کرده است.
این شورا می‌افزاید که دیدار روز پنج‌شنبه دور مقدماتی گفت‌وگوهای مستقیم صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار بوده است.
محمد ایوب رفیقی، رییس دارالانشای شورای عالی صلح روز پنج‌شنبه با محمد امین کریم که رهبری هیئت حزب اسلامی را به عهده داشت، در یک نشست خبری حضور یافته و گفت که پس از سه سال سکوت شورای عالی صلح، این اولین امیدواری است که از سوی این شورا به مردم افغانستان مژده داده می‌شود.
او افزود: «یگانه چیزی که در پروسه صلح فایده می‌رساند و مهم است عبارت از این است که چگونه ما به مردم افغانستان هماهنگی به وجود بیاوریم و به آن‌ها اطمینان بدهیم که از این پروسه مقدس حمایت کنند.»
هم‌چنان آقای کریم که رهبری هئیت مذاکره‌کننده حزب اسلامی را به دوش دارد، گفت حزب اسلامی دعوت شورای عالی صلح برای مذاکرات را پذیرفته است. وی افزود که حزب اسلامی در راستای خواست‌های برحق مردم افغانستان و تأمین صلح مخلصانه و صادقانه مثل گذشته حاضر شده و در این راستا تنها دنبال خواست‌هایی است که ملت افغانستان همیشه خواستار آن‌ها بوده است.
آقای کریم گفت: «من این اهداف و خواست‌ها را در سه نقطه خلاصه می‌کنم، تأمین و اعاده حاکمیت ملی مردم افغانستان بر کشورشان (حق خود ارادیت)، تأمین و اعاده نظام قانونمند اسلامی و تأمین، اعاده و تعمیم عدالت در ابعاد مختلف آن، به خصوص ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی.»
در پایان این نشست خبری تصریح گردید که روند مذاکرات بین شورای عالی صلح و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار ادامه خواهد داشت و مردم افغانستان از پیشرفت‌ها در این راستا در جریان قرار خواهند گرفت.
در همین حال همایون جریر، داماد گلبدین حکمتیار و مشاور رییس جمهور غنی به بی‌بی‌سی گفته است که گفت‌وگو بین حزب اسلامی و دولت، راه را برای مذاکرات سایر گروه‌های شورشی و دولت باز خواهد کرد.
آقای جریر گفته است که در حال حاضر نمایندگان حزب اسلامی «مهمان» شورای عالی صلح هستند و گفت‌وگوهای آن‌ها با دولت هفته آینده از سر گرفته خواهد شد.
مشاور اشرف غنی گفت که درخواست‌هایی که نمایندگان حزب اسلامی مطرح کرده‌اند، «قابل بحث» هستند، اما چندان «دشوار نیستند.»
این دیدار درحالی صورت می‌گیرد که چند روز قبل حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار با نشر یک اعلامیه اعلام نمودند که در گفت‌وگوهای صلح شرکت می‌کنند. پیش از این در زمان حامد کرزی نیز این حزب بارها به کابل نماینده فرستاد و با مقام‌های دولت افغانستان گفت‌وگو کردند اما این گفت‌وگوها به نتیجه چندانی دست نیافتند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *