وزیر زراعت: از مجموع 9.6 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور 5 میلیون آن قابل آبیاری است

اطلاعات روز: اسدالله ضمیر، وزیر زراعت، آبیاری و مالداری کشور می‌گوید که از مجموع 9.6 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور، مقدار 5 میلیون هکتار آن قابلیت آبیاری را دارد.
آقای ضمیر که در مراسم تجلیل از روز جهانی آب که تحت عنوان «آب و اشتغال» در کابل برگزار شده بود، صحبت می‌کرد گفت که از این 5 میلیون هکتار زمین قابل آبیاری، 2.1 میلیون هکتار آن تحت آبیاری قرار می‌گیرد.
وزیر زراعت گفت: «بربنیاد تصویرهایی که از فضای افغانستان توسط سازمان خوراکه جهان و نهادهای دیگر گرفته شده است در افغانستان 9.6 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد و از این مقدار ۵ میلیون هکتار آن قابلیت آبیاری را دارد و اما به‌خاطر عدم مدیریت آب تنها 2.1 میلیون هکتار آن آبیاری می‌شود».
آقای ضمیر یادآور شد که به دلیل نامناسب بودن مدیریت آب در کشور، انتقال آب از سرچشمه تا زمین دهقان، حدود 45 درصد از آب‌ها در مسیر انتقال در جوی‌ها و کانال‌ها به هدر می‌رود.
هم‌چنان وزیر زراعت افزود که 60 درصد از بازار افغانستان به زراعت وابسته است و 80 درصد از درآمد خانواده‌ها در روستاها از طریق زراعت تامین می‌گردد.
وزیر زراعت کشور یادآور شد که خشک‌سالی سال 2008 میلادی باعث شد تا افغانستان ناچار شود حدود دو میلیون تن گندم به ارزش یک میلیارد دالر از خارج وارد کند.
آقای ضمیر افزود که اکنون نیز واردات افغانستان از کشورهای دیگر حدود ۴ میلیارد دالر است و اگر این پول در داخل افغانستان سرمایه گذاری شود، تحولات چشمگیری در شرایط روی خواهد داد.
در همین حال، وزیر انرژی و آب نیز گفت که منابع کشور در آن حدی که رسانه‌ها گزارش می‌دهند نیست. افغانستان در ساحه خشک جهان قرار دارد و میزان بارندگی در کشور در سال 300 ملی متر می‌باشد اما باوجود آن هم، افغانستان با کمبود آب مواجه نمی‌باشد.
علی احمد عثمانی گفت که افغانستان با بحران کمبود منابع آب مواجه نیست، افغانستان با بحران جدی‌تر مواجه است که آن فقدان مدیریت موثر منابع آبی است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *