سازمان ملل متحد

نگرانی سازمان ملل متحد از کاهش کمک‌ها به نهادهای ماین روبی در افغانستان

اطلاعات روز: مرکز ماین پاکی سازمان ملل متحد می‌گوید که کاهش کمک‌های مالی به نهادهای ماین روبی در افغانستان، این نهادها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.
پاول هسلوپ، رییس پلان و برنامه‌های مرکز ماین روبی سازمان ملل متحد گفته است که کاهش کمک‌ها به نهادهای ماین روبی مانع اجرای موافقت‌نامه‌ اتاوا خواهد شد.
براساس پیمان اوتاوا، افغانستان باید تا سال 2013م از وجود ماین‌ها پاکسازی می‌شد، اما این هدف تا سال 2023 م تمدید شد. افغانستان عضو پیمان اوتاوا است که براساس آن متعهد به منع استعمال، تولید و استفاده ماین‌های ضدپرسونل می‌باشد.
آقای هسلوپ می‌گوید، درصورتی‌که نهادهای کمک کننده توجه نکنند، نهادهای ماین روبی در افغانستان 20 درصد از دستیابی به هدف تعیین شده، عقب خواهند ماند.
با وجود مشکلات مالی، مرکز ماین پاکی سازمان ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که تلفات ناشی از انفجار ماین‌ها به کم‌ترین حد خود در افغانستان رسیده است.
این نهاد می‌گوید که در گذشته شمار قربانیان انفجار ماین‌ها به بیش از صد نفر در هر ماه می‌رسید، اما اکنون این رقم به 5 نفر در ماه کاهش یافته است.
افغانستان یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان از لحاظ ماین‌های ضد نفر می‌باشد.
هزینه‌ ماین روبی در افغانستان سالانه درحدود 100 میلیون دالر می‌باشد که از سوی کشورهای خارجی تامین می‌شود. از سال 2009 تا کنون نهادهای ماین روبی بیش از 500 میلیون دالر برای کشف و خنثا سازی ماین‌های ضدپرسونل در افغانستان به مصرف رسانده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *