روز نخست چهارمین نشست «گروه به علاوه هفت» پایان یافت

اطلاعات روز: نخستین روز از چهارمین نشست گروه به علاوه هفت در کابل پایان یافت. این نشست به منظور پیدا کردن راه‌حل برای چالش‌های کشورهای رو به توسعه برگزار شده است.
هم‌چنان این نشست دو روزه پیشرفت‌های به‌دست آمده و نیز چالش‌های موجود میان ۲۰ کشور فقیر مواجه با بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی جهان را طی یک سال گذشته از زمان برگزاری سومین کنفرانس وزرای این گروه که در کشور توگو برگزار شده بود، مورد بررسی قرار می‌دهد.
چهارمین کنفرانس دو روزه وزرای کشورهای گروه به علاوه هفت، با حضور مقام‌های بلندپایه 20 کشور عضو این سازمان، مقام‌ها و نمایندگان ارشد سازمان ملل و دیگر سازمان‌های مالی و اقتصادی جهانی، و سفیران و اعضای کور دیپلوماتیک مقیم کابل، صبح امروز در وزارت خارجه برگزار شد.
رییس جمهور غنی در مراسم افتتاحیه چهارمین نشست گروه به علاوه هفت روی هماهنگی بیشتر و نتایج ملموس این نشست تاکید نموده گفت که نیاز به همکاری و مشارکت بین‌المللی امروز نسبت به هر زمان دیگری محسوس است.
آقای غنی در بخشی از بیانیه‌اش صبح امروز گفت که نشست امروز باید یک دورنمای از امید، امکانات و همبستگی را به میان آورد. وی افزود که دولت سازی و تامین صلح هدف مشترک تمام جهان را تشکیل می‌دهد و با وجود معلوم بودن این هدف، روند و طریقه که ما را به آن برساند، هنوز در ابهام قرار دارد.
هم‌چنان صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه در این نشست یادآور شد که همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، و مبارزه علیه فقر و بی‌سوادی و کار مشترک روی پالیسی‌ها و استراتژی‌ها در عرصه‌های تقویت سکتور تعلیم و تربیه، صحت، توسعه زراعت، مبارزه با فساد، ارائه خدمات اولیه به مردم و دیگر بخش‌های مهم، می‌تواند مردم کشورهای عضو این کنفرانس را از بحران‌های اقتصادی، سیاسی و جنگ نجات داده و سبب تحقق صلح و ثبات دایمی در این کشورها شود.
غنی: طرز عرضه کمک‌های بین‌المللی منجر به پراکندگی و گسست دولت‌ها می‌گردد.
رییس جمهور غنی در بخشی از سخنانش در انتقاد از ارائه کمک‌های بین‌المللی گفت که طرز عرضه کمک‌های بین‌المللی منجر به پراکندگی و گسست دولت‌ها می‌گردد.
آقای غنی افزود: «تعداد بیش از حد برنامه‌های کمک رسانی و غیرمنسجم بودن آن‌ها، رهبران اصلاح طلب را به دشواری‌های زیادی در زمینه‌های ساختن استراتژی، کنترل و تحکیم بودجه و مدیریت اقتصادی مستقلانه مواجه می‌سازد.»
رییس جمهور غنی گفت وقتی رهبری کشور اصلاحات را طرح‌ریزی کند، در آن زمان کمک‌کنندگان بین‌المللی نیز می‌توانند این اصلاحات را تسهیل و نوع تغییری را که منجر به ظرفیت‌سازی می‌گردد، تسریع نمایند.
آقای غنی گفت: «اصلاحات زمانی تحقق می‌پذیرد که رهبریت اصلاح طلب کاملاً با ابزار مورد نیاز به‌خاطر احیای امور و سیستم‌های عمده دولت، مجهز باشد.»
در همین حال رییس جمهور غنی گفت که دولت سازی، تامین صلح و ایجاد مارکیت برای تجارت و تولیدات داخلی از بینادهای اساسی انکشاف موفقانه است.
آقای ربانی نیز در این نشست گفت که هدف کشورهای جنگ‌زده مشترک است زیرا تمام این کشورها دنبال تامین صلح و انکشاف می‌باشند و نیز مشکلات آنان مشابه است.
رییس جمهور غنی هم‌چنان در پایان بیانیه‌اش یادآور شد که راهکارهای گروه «جی + ۷» ما را قادر می‌سازد تا تجارب مشترک خویش را به منظور عقب زدن استیلای دستگاه‌های کمک رسانی بین‌المللی که مطابق به خواست کشورهای دریافت کننده عمل نمی‌کنند، به کار اندازیم.
گروه به علاوه هفت در سال 2010 میلادی از سوی هفت کشور بحران‌زده به‌شمول افغانستان، به عنوان یک میکانیزم مشورتی در برابر پالیسی‌ها و سیاست‌های توسعه‌ای جهانی برای کشورهایی که با بحران بی‌ثباتی روبه‌رو اند، تاسیس شد. اکنون 20 کشور عضو این سازمان می‌باشد که به گفته‌ی وزیر خارجه کشور از میان این 20 کشور، 18 کشور آن کم‌تر انکشاف یافته هستند.