واکنش مردم نسبت به استعفای نورستانی در صفحه فیس‌بوک ارگ ریاست جمهوری

الیاس نواندیش


شام روز شنبه ارگ ریاست جمهوری در صفحه فیس‌بوکش نوشت که «محمد یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات درک از وضعیت سیاسی و اجتماعی افغانستان، منافع ملی کشور و اعاده ثبات و رفاه اجتماعی مردم افغانستان را عنوان نموده، استعفای خود را به رییس جمهور پیشکش کرد.»
در ادامه این استاتوس آمده است که رییس جمهور غنی از این‌که آقای نورستانی اوضاع سیاسی افغانستان را درک کرده است، تشکر کرده و استعفایش را منظور کرد.
پس از نُزده ساعت در پای همین استاتوس ارگ، بالای 2300 علامت لایک، 42 علامت «خنده»، 7 علامت «قلب»، 5 علامت «تعجب»، 5 علامت «گریه» و 5 علامت «قهر» ظاهر شده و بیش از 120 بار به اشتراک گذاشته شد. هم‌چنان کاربران فیس‌بوک بیش از 300 دیدگاه در پای این استاتوس نوشتند.
استعفای آقای نورستانی واکنش‌های زیادی را در پی داشت و سرخط خبرهای شام رسانه‌ها شد. اما واکنش مردم چیست؟ کاربران فیس‌بوک در واکنش به این امر دیدگاه‌های شان را نوشتند. واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحه ارگ و زیر خبر منظوری استعفای نورستانی، واکنش‌های متفاوتی در پی داشت. اما عمدتاً کاربران به نکات ذیل در نظریات شان تأکید کرده بودند:
نورستانی باید محاکمه شود
عده‌ی از کاربران در واکنش به استعفای وی از ریاست جمهوری انتقاد کرده و گفته‌اند آقای نورستانی باید محاکمه شود زیرا او بزرگ‌ترین پروسه مردم‌سالاری و دموکراسی در کشور را که همان انتخابات است، مدیریت نتوانسته و آن‌را به بحران کشانیده است. این کاربران می‌گویند که او به پاس خیانتی که در حق آرای مردم افغانستان انجام داد، باید محاکمه شده و روانه زندان شود.
یکی از کاربران نوشته است: «استعفا کافی نیست، باید محاکمه شود.» کاربر دیگری نوشته است: «بلی همه می‌دانیم یک پروسه ملی را به چالش کشاند و خوش‌بخت است که پشت میله‌های زندان نیست که باید می‌بود.» یک کاربر دیگر نیز نوشته است: «محمد یوسف نورستانی یک خاین ملی است. کاش یک عدالت بود [اعدام] می‌کردن تا برای دیگر رییسان پند و نصیحت می‌شد.» کاربر دیگر نیز نوشته است: «نورستانی باید محاکمه شود، این همه بدبختی از ناکاری این شخص مزدور است.» یکی از کاربران دیگر نیز این‌گونه نوشته است: «خوب كار است. خيانت كو. ميليون‌ها دالر رشوت گرفت با سرنوشت ٣٤ ميليون مردم بيچاره افغانستان بازي كرد، مردم در آب‌هاي يونان غرق شد و بالاخره نورستاني بدون كدام محاكمه استعفا داد. هيچ پرسان نيست كه جواب اين همه بدبختي‌ها را كي خواهد داد. اگر محكمه نشود بهتر است كه استعفا نمي‌داد چون شخصي بعدي نيز تقلب مي‌كند به ياد داشته باشيد.»
کاربران در زیر این استاتوس ارگ درحالی می‌گویند آقای نورستانی محاکمه شود که پیش از این شماری از اعضای مجلس نمایندگان نیز به دلیل ضعف مدیریت و تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال 1393 خواهان محاکمه شدن آقای نورستانی شده بودند.
منافع ملی
ارگ نوشته است که منافع ملی کشور و اعاده ثبات و رفاه اجتماعی مردم افغانستان یکی از دلایل استعفای آقای نورستانی است. اما کاربران زیادی در این باره واکنش نشان داده‌اند. کاربران از ارگ ریاست جمهوری پرسیده‌اند «کدام منافع ملی» و «چرا یک سال پیش به‌خاطر وطن استعفا نداد که حالا». یکی از کاربران در ذیل استاتوس ارگ نوشته است: «درک منافع ملی، شرم بکشید اگر همه تان همین‌گونه منافع ملی را درک نموده باشید از این کشور چه جور خواهد شد.» کاربر دیگر نیز نوشته است: «منافع ملی کشور در انتخابات یاد جناب شان رفته بود یا این‌که در آن زمان سیاه بختی افغانستان جز منافع ملی بود؟». یکی از کاربران دیگر نیز نوشته است: «کشور را به گند کشانید، فعلاً آمده از منافع ملی کشور سخن می‌گوید.»
در این مورد، واکنش‌ها تنها منفی نیست. کاربرانی هم هستند که این کار را ستایش می‌کنند. یکی از کاربران نوشته است: «افتخار به هم‌چو مجاهد که به‌خاطر منافع وطنش استعفا می‌دهد، کامیاب و سربلند باد آقای نورستانی.»
نورستانی؛ رییس دست‌نشانده
آقای نورستانی در زمان حامد کرزی، رییس جمهور پیشین، برای شش سال سمت ریاست کمیسیون مستقل انتخابات را عهده دار شد. او مدیریت بزرگ‌ترین پروسه مردم سالاری و دموکراسی در کشور را به‌دست گرفت. اما پس از استعفای وی، کاربران در واکنش به خبرنامه ارگ ریاست جمهوری می‌گویند او یک رییس دست‌نشانده بود. یکی از کاربران نوشته است: «هرکه به اساس پروژه بیگانه در افغانستان فعالیت می‌کند و منفک می‌شود وغیره…». کاربر دیگر نیز نوشته است: «کدام معجزه نشده، فقط مطابق پلان امریکا کارها انجام میشه و ماموریت‌اش که همان تعیین رییس جمهور دلخواه امریکا جان به پایان رسید.» یکی از کاربران دیگر این‌گونه نوشته است: «ای بیچاره اگر رییس کمیسیون هم بود از هیچ چیزی خبر نداشت تمام کارها به‌دست امرخیل بود ای فقط یک اعلان می‌کرد و بس.»
نورستانی مجبور به استعفا شد
خبر استعفای آقای نورستانی در حالی منتشر می‌شود که پیش از این گفته بود تا پایان دور قانونی کارش از مقامش کنار نخواهد رفت. اما او کنار رفت و ارگ هم تایید کرد. اکنون اما کاربران بسیاری بر این باور اند که او خودش استعفا نداده است بلکه او را مجبور کردند استعفا بدهد. یکی از کاربران در ذیل استاتوس ارگ نوشته است: «اگر نورستانی نمی‌رفت رانده می‌شد‌.» کاربر دیگر نیز نوشته است: «خواست جامعه جهانی نبود به زور سرش استعفا داد و رییس جمهور قبول کرد، بس.» یکی از کاربران دیگر نیز این‌گونه نوشته است: «هغه د وطن د خیر لپاره استعفا ونکړه بلکی د جمعیت فشار ورباندی وو ځکه دولتمشر یی داسی زر استعفا ومنله ځکه دولتمشر هم احتیاط کاره دی او له جمعیته ځان ساتی.»
در پایان، کاربری به زبان طنز نوشته است: دهقانی خوبی نبود، بذری را که کاشت، ثمرش نفاق رویید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *