رییس جمهور در برنامه پاک کاری شهر کابل: کوچه و شهر را از خود دانسته و آن را پاک نگهداریم

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی امروز با جمعی از مقام‌های حکومتی برنامه پاک‌کاری شهر کابل از وجود زباله‌ها را از منطقه بی بی مهرو رسماً آغاز کرد و در جریان سخنانش گفت: «هر کدام ما باید کوچه، گذر، ناحیه و شهر را از خود بدانیم و در نظافت آن سهم بگیریم.»
دفتر مطبوعات ریاست جمهوری امروز در خبرنامه‌ای نوشته است که براساس فیصله رییس جمهور در شورای عالی اقتصاد، باید کابل در چند مرحله از وجود زباله‌ها پاک‌کاری شود و این برنامه به‌صورت متداوم جریان خواهد داشت.
هم‌چنان این شورا فیصله کرده است، قوای کار که به تازگی در چوکات وزارت فواید عامه ایجاد شده است، نیز در برنامه پاک‌کاری شهر کابل همکاری می‌کند.
آقای غنی می‌گوید که شکایات عمده شهریان کابل در مورد انباشته شدن زباله‌ها در ساحات مختلف شهر و مشکلات ناشی از آن است که برنامه پاک‌کاری شهر در مشوره و هماهنگی با وکلای گذر و بزرگان شهر کابل روی دست گرفته شده است.
غنی می‌افزاید که امروز اولین قدم در این راستا از ولسوالی بگرامی کابل آغاز شد و تاکنون حدود 90 هزار متر مکعب زباله جمع‌آوری شده که در اولین قدم قوای کار زباله‌ها را از شهر کابل و ولسوالی بگرامی انتقال دهد.
رییس جمهور ضمن تشریح این برنامه می‌گوید که در قدم دوم به‌خاطر بررسی تصفیه تخنیکی زباله‌ها یک شرکت از چهار شرکت معتبر بین‌المللی انتخاب می‌شود تا زباله‌ها به‌صورت اساسی تصفیه شده و در صورت به‌دست آوردن امکانات از زباله‌ها انرژی نیز تولید شود.
به گفته‌ی غنی، در مرحله سوم برنامه‌ریزی شده است تا در برنامه کار برای صلح به‌خاطر پاک کردن دوامدار کابل یک نیروی ویژه منسجم شود که آن را در مرحله بعدی اعلام می‌کنیم. در مرحله چهارم سهم سکتور خصوصی است که طرح‌های آن‌ها مورد بررسی قرار دارد و به‌صورت ناحیه‌وار مورد تطبیق قرار خواهد گرفت.
در مرحله پنجم سهم‌گیری شهروندان به‌خاطر پاک‌کاری شهر کابل است. رییس جمهور می‌گوید که پیام من به هم‌شهریان کابل این است که «پس از پایان مشورت‌ها با وکلای گذر و بزرگان شهر کابل، طی چند مرحله مشکلات اساسی شهر کابل را در عرصه‌های مختلف حل خواهیم کرد و در سال جاری هم‌شهریان کابل و ولایات هم‌جوار شاهد یک تحرک عمده خواهند بود.»
آقای غنی از مردم و رسانه‌ها خواست که برنامه پاک‌کاری شهر کابل از وجود زباله‌ها را زیر نظر داشته باشند تا در صورت سهل‌انگاری و بروز مشکلات دیگر وی را در جریان قرار دهد.
از یک سال به این سو در نواحی و ساحات مختلف شهر کابل زباله‌ها به‌صورت وافر و بی‌پیشینه انباشته شده و مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است. با یک گذر کوتا در شهر کابل، زباله‌دانی‌های را می‌بینیم که پر از زباله است و چندین متر اطراف آن را نیز زباله گرفته است.