نورستانی: فشاری در کار نبود خودم استعفا کردم

اطلاعات روز: احمد یوسف نورستانی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات که چند روز پیش استعفا کرد، می‌گوید که به خواست خودش استعفا کرده، در پشت استعفایش هیچ معامله یا دسیسه‌یی نیست و از سوی هیچ کسی نیز زیر فشار گرفته نشده است.
آقای نورستان که روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که به‌خاطر منافع ملی و آرزوی امنیت و ایجاد ثبات در کشور از سمتش استعفا کرده است.
دفتر مطبوعات ریاست جمهوری روز شنبه در اعلامیه‌ای نوشت که آقای نورستانی استعفا نامه‌اش را به رییس جمهور غنی سپرده که از سوی رییس جمهور نیز منظور شده است. استعفای نابهنگان آقای نورستانی گفت‌وگوهای داغ را در رسانه‌ها به دنبال داشت. شماری از رسانه‌ها گزارش دادند که آقای نورستانی به دلیل فشارهای وارده از سوی افراد مشخص و وعده سفارت در اسپانیا از سوی حکومت از سمتش استعفا کرده است، اما او این گفته‌ها را شایعه دانست و رد کرد.
آقای نورستانی هم‌چنان از حکومت وحدت ملی خواست تا در امور این کمیسیون مداخله نکند. او گفت: «مانند سایر ادارات دولتی، سهمیه پنجاه پنجاه رهبران حکومت وحدت ملی در این کمیسیون قابل اعمال نیست.»
نورستانی افزود که رییس جدید این کمیسیون تنها بر پایه‎ی آراء کمیشنران انتخاب خواهد شد و براساس قانون هیچ قدرت بیرونی‌یی حق ندارد برای کمیسیون تعیین تکلیف کند.
یوسف نورستانی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال 1393 را مدیریت کرد که از جنجالی‌ترین و پر تقلب‌ترین انتخابات در کشور خوانده شده است. کمیسیون مستقل انتخابات با گذشت نزدیک به یک و نیم سال از تشکیل حکومت وحدت ملی نتایج تفصیلی انتخابات را اوایل ماه حوت سال گذشته اعلام کرد.
اعلام نتایج تفصیلی انتخابات با تأخیر یک نیم ساله انتقادهای شدید را علیه کمیسیون انتخابات و شخص نورستانی به همراه داشت. اما نورستانی گفت که برای اعلام نتایج انتخابات نیز هیچ کسی بر او فشار نیاورده است و این کار به دلیل وعده‌یی که به مردم داده شده بود، انجام شده است.
چالش‌های فراروی انتخابات
از سوی هم رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات مراکز رای‌دهی را یکی از چالش‌های انتخابات در کشور ذکر کرده و گفت که برای ۵۰ خانه در بعضی مناطق مرکز رای‌دهی وجود دارد، ولی در مناطق دیگر برای هزار خانواده مرکز رای‌دهی وجود ندارد.
به گفته‌ی نورستانی، نبود فهرست رای‌دهندگان نیز مشکل دیگر انتخابات است و تا زمانی که شمار رای‌دهندگان مشخص نشود و به یک مرکز وصل نشود، موضوع تقلب از بین نمی‌رود.
او هم‌چنان با اشاره به وضعیت بلاتکلیف اعضا و کارمندان کمیسیون انتخابات گفت که نزدیک به 300 تن از اعضای کمیسیون چهار ماه است که حقوق‌شان را دریافت نکرده‌اند. وی افزود که این مسئله را با شخص رییس جمهور در میان گذاشته و گفته است که اگر حقوق این کارمندان به زودی پرداخت نشود، آن‌های دروازه کمیسیون را خواهند بست.
نورستانی با کارمندان کمیسیون خداحافظی کرد
کمیسیون مستقل انتخابات در اعلامیه‌ای نوشته است که آقای نورستانی بعد از ظهر دوشنبه با رهبری و کارمندان این کمیسیون طی یک محفل خداحافظی کرد.
در اعلامیه آمده است که سرپرست و معاون کمیسیون و معاونان درالانشاء طی سخنانی در این محفل از رهبری حکومت وحدت ملی خواستند که با در نظر داشت «سابقه سیاسی، علمی و اجتماعی نورستانی» از تجارب او در چوکات حکومت استفاده نماید.