آذربایجان از کشته شدن ۱۲ سرباز خود در درگیری در منطقه ناگورنو قره‌باغ خبر داد

اطلاعات روز: جمهوری آذربایجان می‌گوید 12 سرباز این کشور در جریان درگیری‌ها در منطقه خودخوانده ناگورنو قره‌باغ کشته شده‌اند.
بی‌بی‌سی فارسی نوشته است که در این درگیری‌ها که صبح روز شنبه آغاز شد، طرفین با تانک، هلیکوپتر و توپخانه مواضع یکدیگر را هدف قرار دادند.
در همین حال، خبرگزاری رویترز از قول مقامات نظامی ناگورنو قره‌باغ گزارش داده که نیروهای دفاع هوایی ارمنستان یک هلیکوپتر جمهوری آذربایجان را ساقط کرده‌اند اما مقام‌های جمهوری آذربایجان سرنگونی هلیکوپتر خود را رد می‌کنند.
آذربایجان گفته است که این کشور به حملاتی که از داخل قره‌باغ شده، پاسخ داده است. اما ارمنستان مدعی است که نیروهای جمهوری آذربایجان دست به حمله گسترده‌ای زده بودند.
ناگورنو قره‌باغ بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است اما تحت تسلط ارامنه ساکن این منطقه است. جمهوری خودخوانده قره‌باغ پس از پایان جنگ جدایی‌طلبانه در سال ۱۹۹۴ توسط حکومت محلی این منطقه با حمایت نظامی و مالی جمهوری ارمنستان اداره می‌شود.
در همین حال، سخن‌گوی کاخ کرملین به خبرگزاری فرانسه گفته است که رییس جمهور پوتین «آتش‌بس فوری» در ناگورنو قره‌باغ و «خویشتن‌داری طرفین» را خواستار شده است.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ درگیر شدند که این درگیری‌ها حدود ۳۰ هزار نفر کشته بر جای گذاشت و تعداد زیادی از مردم را آواره کرد.
دو کشور در سال ۱۹۹۴ توافق‌نامه آتش‌بس امضا کردند اما این توافق‌نامه هر از چند گاهی نقض شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *