جنگ‌سالار افغان شرایط صلح با کابل را تغییر داد

منبع: واشنگتن‌پست/ لین اودانیل برگردان: حمید مهدوی +


یکی از همکاران جنگ‌سالار بدنام افغان که در خفا به‌سر می‌برد روز سه‌شنبه گفت که او از یک شرط کلیدی برای ‌پایان دادن به جنگ بیش از 40 ساله‌اش با کابل صرف نظر کرده است. به‌قول امین‌کریم، یکی از مقام‌های حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار، رهبر این حزب دیگر خواهان خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان نیست. حکمت‌یار توسط ایالات متحده یک «تروریست بین‌المللی» خوانده شده است و در فهرست سیاه سازمان ملل متحد شامل است. به‌طور گسترده باورها بر این است که او در پاکستان زندگی می‌کند، هرچند حامیانش می‌گویند که او در افغانستان است.
سال گذشته، او برای اندک‌زمانی بیرون آمد تا شرایطش را برای صلح تعیین کند، شرایطی که خروج نیروهای خارجی شامل آن بود. کریم به اسوشیتیدپرس گفت که برای حکمت‌یار «خروج نیروهای خارجی یک شرط نیست، یک هدف است» و اضافه کرد که حامیان این جنگ سالار «شرایط ندارند، اصول دارند».
این اقدام حکمت‌یار احتمالاً چراغ سبز به‌حکومت رییس‌جمهور اشرف‌غنی و تلاش برای ماندن در صحنه‌ی سیاسی افغانستان است. حکمت‌یار در حیات خود گروه تندروی را رهبری کرده است، پیروان مجاهد او مسئول مرگ هزاران نفر در جریان جنگ داخلی ویرانگر افغانستان هستند. گفته می‌شود که او در سال 2008 خود را مخاطب حامد کرزی، رییس‌جمهور سابق خواند؛ اما در این میان به‌خاطر نگرانی‌ها از شهرت افراط‌گرایی او و نقض حقوق بشر توسط او منحرف شد. آخرین‌حمله‌ی مشهور که توسط گروه ستیزه‌جوی او در سال 2013 انجام شد، حد اقل 15 تن، از جمله شش سرباز امریکایی، را در مرکز کابل کشت.
غنی در سال 2014 به‌قدرت رسید و وعده داد که به جنگ 15 ساله با طالبان پایان می‌دهد. تلاش دیپلماتیک به‌هدف وادار کردن پاکستان به‌کشاندن طالبان به گفت‌وگوهای صلح تاکنون ناکام بوده است و انتظار می‌رود در سال جاری [طالبان] در میدان نبرد به‌همان‌اندازه بی‌رحم باشد که در سال 2015 بود، سالی که در آن نظر به آمار سازمان ملل متحد 11 هزار غیرنظامی کشته و زخمی شدند. مقام‌های افغان گفته‌اند که یک توافق صلح با حکمت‌یار، نخست‌وزیر پیشین افغانستان، می‌تواند به‌طور بالقوه‌یی برای متقاعد کردن فرماندهان طالبان در میدان نبرد مفید باشد تا به روند صلح بپیوندند. هم‌چنین اقدام حکمت‌یار در صرف‌نظر کردن از شرط [خروج] سربازان خارجی پرسش‌هایی را در میان رهبران و فرماندهان طالبان در مورد اهداف آن‌ها مطرح خواهد کرد. طالبان، مانند حکمت‌یار و حامیانش، از دیروقت بدین‌سو گفته‌اند آن‌ها به‌ستیزشان ادامه می‌دهند تا تمام نیروهای خارجی را از افغانستان بیرون کنند. کریم گفت: « ما معتقدیم که اگر حزب اسلامی به‌توافق صلح با حکومت دست یابد و آن را امضا کند، این کار دروازه را برای دیگر گروه‌ها، به‌شمول طالبان، باز خواهد کرد. اگر ما به توافق دست یابیم، در آن‌صورت طالبان دیگر دلیلی برای جنگ نخواهند داشت». یک مقام افغان که نخواست نامش فاش شود، قرار است نمایندگان حکمت‌یار در هفته‌ی جاری دور سوم گفت‌وگوها با شورای عالی صلح را دایر کند. این مقام افزود اگر موافقت‌نامه‌یی بین حزب اسلامی و حکومت امضا شود، پس از آن حکمت‌یار برای نخستین‌بار از زمانی‌که طالبان در سال 1996 کابل را تصرف کرد، از کابل دیدار خواهد کرد. پایتخت دفتر آقای غنی از اقدام حکمت‌یار استقبال کرد و گفت که همکاری او برای تلاش‌های صلح به کاهش خشونت خواهد انجامید. با این‌حال، گفت‌وگوهای صلح بین کابل و طالبان با میزبانی پاکستان، سال گذشته ازهم پاشید و شانسِ از سرگیری آن به‌طور فزاینده‌یی تاریک است. دفتر رییس جمهور در بیانیه‌ی کوچکی گفت که اگر این جنگ‌سالار به‌روند صلح بپیوندد، حزب اسلامی «اولین گروهی خواهد بود که از دروازه‌یی داخل می شود» که رییس‌جمهور گشوده بود. در کابل، کریم هیأت کوچک حزبش در گفت‌وگوها با مقام‌های ارشد را رهبری می‌کند که در تابستان سال گذشته به‌طور محرمانه آغاز شد. او گفت که این گفت‌وگوها با این انتظار آغاز شد که تمام نیروهای خارجی تا آخر سال 2016 از افغانستان خارج خواهند شد. کریم گفت که حزب او هنوز آن را یک هدف می‌داند. با این‌حال، رییس‌جمهور باراک‌اوباما سال گذشته تصمیم گرفت تعداد کنونی 9800 سرباز را که عمدتاً نقش غیر جنگی خواهند داشت، در سال جاری [در افغانستان] نگهدارد. کریم تأکید کرد که حکمت‌یار به‌دنبال تقسیم قدرت با کابل نیست. وی گفت: «ما به‌دنبال قدرت نیستیم، ما خواهان صلح و اصول هستیم».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *