اسناد پاناما؛ در پی رسوای مالی نخست‌وزیر ایسلند استعفا داد

اطلاعات روز: سیگموندور گونلاگسون، نخست‌وزیر ایسلند به‌دنبال افشای اسناد جدیدی که به «اسناد پاناما» مشهور شده‌اند، از سمت خود کناره‌گیری کرده است. آقای گونلاگسون اولین‌قربانی انتشار این اسناد به‌شمار می‌رود.
به‌نقل از بی‌بی‌سی، گفته شده که وزیر زارعت این کشور به‌عنوان نخست‌وزیر جدید ایسلند معرفی خواهد شد.
در پی انتشار میلیون‌ها سند در ارتباط با پولشویی و تلاش برای فرار از مالیات ثروتمندان و سیاست‌مداران، آقای گونلاگسون نیز به پنهان کردن میلیون‌ها دالر سرمایه در بانک‌های کشورش، تحت پوشش نام یک شرکت ثبت‌شده در گریزگاه‌های مالیاتی متهم شد.
روز دوشنبه تظاهرات گسترده‌یی در ایسلند برگزار شد و مردم خواهان کناره‌گیری او شدند.
آقای گونلاگسون سود حاصل از این شرکت را هنگام ورود به پارلمان در سال ۲۰۰۹ اعلام نکرده بود و هشت‌ماه بعد نیمی از سهام شرکت را به‌قیمت یک دالر به همسرش فروخته بود.
نخست‌وزیر ایسلند گفته است که کارش غیرقانونی نبوده و همسرش از نظر مالی سودی نبرده است.
ساعتی قبل از استعفا، آقای گونلاگسون خواهان انحلال مجلس این کشور شده بود اما رییس‌جمهوری ایسلند با این خواسته‌ی او مخالفت کرد.
طبق اسناد پاناما، سندی که با امضای آنا سیگورلاگ پالسدوتیر، همسر نخست‌وزیر ایسلند به تاریخ ۲۰۱۵ منتشر شده، نشان می‌دهد که شرکت خارجی وینتریس برای سرمایه‌گذاری میلیون‌ها دالر پول به ارث رسیده، مورد استفاده قرار گرفته است.
اسناد حقوقی فاش‌شده نشان می‌دهد که شرکت وینتریس سرمایه‌گذاری کلانی برای خرید اوراق قرضه‌ی سه بانک بزرگ ایسلندی که بعداً در دوران بحران اقتصادی ورشکست شدند، انجام داده است. بعد از ورشکستگی بانک‌ها، این شرکت مدعی میلیون‌ها دالر طلب خود شده است.
پدر نخست‌وزیر بریتانیا از مشتریان موساک فونسکا بود
از سویی هم افشای «اسناد پاناما»، نشان می‌دهد که پدر نخست‌وزیر بریتانیا پس از ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری، یکی از مخفیانه‌ترین روش‌های تجارت برون‌مرزی را به‌کار گرفته بود. این در حالی‌ست که دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا خواهان شفافیت بیشتر در گریزگاه‌های مالیاتی و برخورد با فرار مالیاتی شده است.
یان‌کامرون، پدر دیویدکامرون، نخست‌وزیر بریتانیا در سال ۲۰۱۰ درگذشت.
زمانی‌که یان‌کامرون می‌خواست در نشست هیأت مدیره‌ی شرکت هلدینگ بلیرمور شرکت کند، باید به سوییس یا باهاما سفر می‌کرد. به‌نظر می‌رسد نام این شرکت برگرفته از املاک آبا و اجدادی آقای کامرون در آبردین‌شر است. این شرکت جلسات خود را در خارج برگزار می‌کرد تا در بریتانیا مالیات بر درآمد و یا مالیات بر شرکت نپردازد.
در صورتی که این شرکت جلسات خود را در لندن برگزار می‌کرد، به عنوان یک شرکت بریتانیایی شناخته می‌شد و باید به‌عنوان یک شرکت بریتانیایی مالیات می‌پرداخت.
اسناد فاش‌شده نشان می‌دهند که پدر آقای کامرون یکی از ۵ مدیر بریتانیایی بود که برای شرکت در جلسات به خارج سفر می‌کرد. این شرکت سه مدیر در سویس و سه مدیر در باهاما داشت تا از نپرداختن مالیات در بریتانیا اطمینان خاطر حاصل کند.
اسناد نشان می‌دهد که این شرکت به‌منظور حصول بیشترین اطمینان از پنهانکاری، از سهام بی‌نام استفاده می‌کرد.
زمانی استفاده از سهام بی‌نام در معاملات برون‌مرزی به‌طور گسترده شایع بود، اما اکنون در بسیاری از کشورها ممنوع شده چون از آنها برای پولشویی و فرار مالیاتی استفاده می‌شود.
درز کردن تعداد زیادی اسناد محرمانه مشهور به «اسناد پاناما» نشان می‌دهد که چگونه ثروتمندان و صاحبان قدرت با استفاده از گریزگاه‌های مالیاتی ثروت خود را پنهان می‌کنند.
یازده‌میلیون سند از شرکت حقوقی پانامایی موساک فونسکا (Mossack Fonseca) درز کرده که یکی از محرمانه‌ترین شرکت‌های جهان است. این اسناد از مجموعه‌سندهای منتشرشده توسط سایت افشاگر ویکی‌لیکس و همین‌طور از مجموعه‌اسناد ادوارد اسنودن بیشتر است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *