وزیر خارجه: اخراج اجباری پناهجویان افغان قابل قبول نیست

اطلاعات روز: صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه‌ی افغانستان می‌گوید که با توجه به وضعیت خاص افغانستان از کشورهای اروپایی خواسته تا با دوسیه‌های پناهجویان افغان برخورد سخاوتمندانه صورت بگیرد و در صورت اخراج اجباری، آن‌ها را نخواهند پذیرفت.
آقای ربانی که در جلسه‌ی استجوابیه‌ی امروز در مجلس نمایندگان روی مشکلات پناهجویان افغان صحبت می‌کرد، هم‌چنان گفت: «علاوه برتأکید ما بر عدم قبولی بازگشت غیر داوطلبانه‌ی پناهجویان، در مذاکرات برای تمام نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی هدایت دادیم درصورتی‌که کشورها بخواهند به‌طور اجباری پناه‌جویان ما را برگشت دهند برای محافظین امنیتی آن‌ها ویزه صادر نکنند.»
وزیر امور خارجه هم‌چنان از تهیه‌ی مسوده‌ی هفت موافقت‌نامه با هفت کشور اروپایی یاد نموده و گفت که در این مسوده‌ها به‌برگشت داوطلبانه افغان‌ها تأکید شده و در آن آمده است که از اخراج زنان بدون سرپرست، معلولان و بیمارها، اطفال و خانواده‌هایی که در محلات ناامن در افغانستان بودند، جلوگیری صورت گیرد.
آقای ربانی می‌گوید که تاکنون از طرف این کشورها پاسخی دریافت نکرده‌ است.
صلاح‌الدین ربانی به نمایندگان مجلس گفت حدود 1700 شهروند افغانستان که در آلمان درخواست پناهندگی داده بودند، 125 تن آن‌ها توسط یک هواپیمای چاتر به کشور داوطلبانه انتقال داده شده‌اند.
آقای ربانی هم‌چنان هشدار می‌دهد که بعد از انتقال این افغان‌ها به تمام نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی هدایت داده شد که دیگر افغانستان به هیچ طیاره‌ی چارتر ولو که پناهجویان را داوطلبانه انتقال دهد، اجازه‌ی نشست را نمی‌دهد.
وزیر مهاجرین: افزایش ناامنی‌های روانی و فیزیکی دلیل مهاجر شدن افغان‌ها است
سیدحسین‌عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان نیز در جلسه‌ی استجوابیه‌ی مجلس نمایندگان صحبت می‌کرد گفت که ناامنی‌های روانی و فیزیکی، و افزایش بیکاری در کشور سبب شده است تا افغان‌ها به‌صورت فزاینده‌یی به ترک کشور روی بیاورند.
آقای عالمی گفت که حدود 250 هزار نفر تا ختم سال 2015 میلادی به‌کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی داده که بنابر شرایط و اصول پناهندگی در آن کشورها، درخواست 40 درصد آن‌ها پذیرفته نخواهد شد.
وزیر مهاجرین هم‌چنان افزود که تاکنون 59310 نفر سند پناهندگی، 62152 تابعیت کشورهای اروپایی، 57930 تابعیت استرالیا و امریکا را دریافت نموده‌اند.
عالمی بلخی در مورد اخراج اجباری افغان‌ها نیز صحبت نموده گفت که این وزارت برای جلوگیری از اخراج اجباری افغان‌ها و تبعیض میان پناهجویان، بیش از 50 جلسه و ملاقات‌های متعدد و مثمری با نمایندگان کشورهای اروپایی و اتحادیه‌ی اروپا داشته است.
وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان هم‌چنان گفت که در حال حاضر هفت میلیون مهاجر افغان در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند. حدود سه میلیون در پاکستان، بیش از دو میلیون در ایران، حدود 700 هزار نفر در سایر کشورهای منطقه و در حدود 400 هزار افغان در کشورهای اروپایی زندگی می‌کنند.
وزیر امور خارجه و وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندکان در حالی این گفته‌ها را در جلسه‌ی استجوابیه‌ی مجلس نمایندگان بیان می‌کنند که چند روز پیش رییس‌جمهور غنی در یک مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته بود که با مهاجران احساس همدردی ندارد.