محمد قربان حقجو,بیوگرافی محمد قربان حقجو,بیوگرافی قربان حقجو,زندگینامه قربان حقجو,بیوگرافی محمد قربان حقجو,زندگینامه قربان حقجو,بیوگرافی قربان حقجو,بیوگرافی محمد قربان حقجو

لغو اداره‌ی آیسا نهایی نشده است

اطلاعات روز: باوجودی‌که قربان حقجو، رییس اداره‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان (آیسا) گفته بود که رییس‌جمهور غنی در نشست اخیر شورای عالی اقتصادی اداره‌ی آیسا را ملغا اعلام کرد، اما سخن‌گویان ریاست جمهوری و ریاست اجراییه گفته‌اند که بحث در مورد ادغام این اداره در وزارت تجارت و صنایع جریان دارد و لغو آن نهایی نشده است.
دواخان مینه‌‌پال، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری به بی‌بی‌سی گفته است که ادغام آیسا یک طرح است و در این مورد تصمیم نهایی گرفته نشده است.
جاوید فیصل، معاون سخن‌گوی ریاست اجراییه به رادیو سلام‌وطندار گفته است که بحث لغو اداره‌ی آیسا منوط به تصمیم یک فرد نیست و هنوز گفت‌وگوها در این زمینه در کابینه‌ی حکومت جریان دارد.
محمد قربان حقجو، رییس عمومی اداره‌ی آیسا روز چهارشنبه در نشست خبری گفت که در نشست سه‌شنبه‌شب شورای عالی اقتصادی بدون این‌که از وی نظری خواسته شود، رییس‌جمهور اعلام کرد که اداره‌ی آیسا لغو و در وزارت تجارت و صنایع ادغام شود.
آقای حقجو طرح لغو اداره‌ی آیسا را سؤال‌برانگیز خوانده و گفت، باوجودی که عضو رسمی شورای عالی اقتصادی هستم و باآنکه در نشست‌های قبلی شورا دعوت نمی‌شدم اما در این نشست که به‌خاطر ابراز نظر روی این مسأله دعوت شده بودم، هیچ فرصت به من داده نشد تا ابراز نظر کنم. او گفت: «از هرکس سؤال شد به غیر از من.»
محمد قربان حقجو در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری 1393، یکی از اعضای فعال تیم انتخاباتی عبدالله‌عبدالله بود. او در نشست خبری خود گفت که ریاست جمهوری با شخص وی مشکل داشته و همین باعث شده تا این اداره به وزارت تجارت و صنایع مدغم شود.
حقجو همچنان لغو اداره‌ی آیسا را مربوط به تصمیم یک فرد و «یک شبه» خواند و گفت که این گونه تصامیم اعتبار یک نظام را زیرسؤال می‌برد.
شاه‌حسین مرتضوی، معاون دیگر سخن‌گوی ریاست جمهوری در این مورد به رسانه‌ها گفته است که لغو اداره‌ی آیسا و ادغام این اداره به وزارت تجارت و صنایع، با توافق رهبران حکومت وحدت ملی صورت گرفته است. او می‌گوید که این تصمیم فردی نبوده و معاونان رییس‌جمهور و رییس اجراییه و همچنان وزیران کابینه در نشست سه‌شنبه شورای عالی اقتصادی حضور داشتند.
آقای حقجو در نشست خبری خود گفت که ادغام آیسا به مصلحت افغانستان نیست چون به باور او ادارات دولتی آغشته به فساداند.
شماری از آگاهان نیز لغو اداره‌ی آیسا را «حرکت سیاسی» و ناشی از کشمکش‌های درون‌حکومتی دانسته و گفته‌اند که رییس‌جمهور باید علت لغو این اداره را روشن سازد.
اما دفتر سخن‌گوی ریاست جمهوری گفته است که دولت روی نهادهای موازی کار می‌کند و می‌خواهد برای کارآیی بیشتر دولت، ادارات موازی را در وزارتخانه‌های مربوطه مدغم سازد.
اداره‌‌ی حمایت از سرمایه‌گذاری افغانستان، در زمان حکومت حامد کرزی (1381) تشکیل شد.