زلمی خلیل‌زاد: تا زمانی‌که پاکستان نخواهد طالبان در گفت‌وگوهای صلح حاضر نخواهند شد

اطلاعات روز: زلمی خیلیل‌زاد، سفیر پیشین ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان می‌گوید که تازمانی‌که پاکستان از گروه طالبان به‌ویژه شاخه‌ی ملا منصور نخواهد، این گروه برای اشتراک در گفت‌وگوهای صلح افغانستان حاضر نخواهند شد.
آقای خلیل‌زاد افزوده، گروه طالبان به‌رهبری ملا اختر محمد منصور که تماس نزدیک با پاکستان دارد در نشست گفت‌وگوهای صلح حاضر نخواهد شد.
خلیل‌زاد به رادیو آزادی گفته است: «تا زمانی که اردو و آی‌اس‌آی پاکستان به این نتیجه نرسند که استفاده از طالبان و گروه حقانی به نفع پاکستان نیست، طالبان به‌خصوص گروه منصور که تماس نزدیک با پاکستان دارد برای صلح حاضر نخواهد شد.»
طالبان به‌رهبری ملا اختر محمد منصور مهم‌ترین شاخه‌ی طالبان است. هرچند گروه هماهنگی چهارجانبه در نشست اخیرش در کابل اعلام کرد که نشست رودرروی گفت‌وگوهای صلح در هفته‌ی اول ماه مارچ امسال برگزار خواهد شد، اما شاخه‌ی ملا منصور اشتراک در این گفت‌وگوها را رد کرد. از آن زمان تاکنون روند مصالحه با طالبان در وضعیت نامعلومی به‌سر می‌برد.
ظاهر قدیر: رهبران حکومت در مورد سرنوشت مبهم صلح به مردم توضیح دهند
از سوی هم ظاهر قدیر، معاون اول مجلس در نشست عمومی امروزی مجلس نمایندگان روند مصالحه با طالبان را مبهم خوانده و از رهبران حکومت خواست که در مورد روند مبهم صلح به مردم توضیح دهند.
آقای قدیر گفته است که هربار از «صدای صلح» «استفاده‌ی منفی» شده و رهبران حکومت باید در مورد روند «مبهم» صلح به مردم توضیح دهند
قدیر همچنان در مورد سرنوشت مبهم صلح و سوءاستفاده‌ی پاکستان از این روند گفته: «اگر روند صلح به‌منظور تجاوز بر خاک افغانستان باشد و به قیمت سر افغان‌ها تمام شود به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهیم و از خاک خود دفاع خواهیم کرد.»
نقش پاکستان در روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان با طالبان و نفوذ این کشور بر گروه طالبان به‌ویژه شاخه‌ی ملا اختر محمد منصور بسیار جدی است. اما انتقادها بر این است که پاکستان تاکنون در این روند با افغانستان صادقانه عمل نکرده است.