در سال گذشته‌ی میلادی 369 مکتب قسماً یا کاملاً مسدود شده است

اطلاعات روز: گزارش مشترک هیأت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) و صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) نشان می‌دهد که در جریان خشونت‌های برخاسته از جنگ در سال 2015، 369 مکتب در افغانستان به‌صورت کامل یا قسماً مسدود شده است.
همچنان گزارش نشان می‌دهد که این خشونت‌ها 139 هزار دانش‌آموز و 600 معلم را متأثر کرده است.
در سال 2105 این دو نهاد 275 مورد خشونت که بر کارمندان صحی و تعلیمی تأثیر گذاشته را مستند که کرده که 138 مورد تهدید بوده است. این رقم نسبت به سال 2014، 182 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
این گزارش زیر نام «تعلیم و تربیه و خدمات صحی در معرض خطر» عوامل و حوادثی که در افغانستان دسترسی کودکان را به خدمات صحی و تعلیمی متأثر می‌سازد امروز (دوشنبه 30 حمل) به نشر رسید.
این گزارش که سال از اول جنوری 2013 الی 31 دسامبر 2015 را دربر دارد، نشان می‌دهد که کودکان در افغانستان به‌صورت فزاینده در عرصه‌ی دسترسی به خدمات صحی و تعلیمی به مشکلات مواجه هستند.
تلفات کارمندان صحی و تعلیمی
براساس این گزارش، یوناما و یونیسف در جریان سال 2015 ، 125 رویداد متأثرکننده‌ی دسترسی به مراقبت‌های صحی را مستند‌سازی کرده است که نشان می‌دهد 20 تن از کارمندان صحی کشته، 43 تن زخمی و 66 تن دیگر ربوده شده‌اند. اما این دو نهاد در سال 2014، 59 مورد این نوع خشونت‌ها را مستند کرده بودند.
در مورد تعلیم و تربیه، 132 مورد خشونت‌ها که دسترسی به تعلیم تربیه و کارمندان تعلیمی را متأثر کرده، ثبت شده که نشان می‌دهد 11 کارمند تعلیمی کشته، 15 تن زخمی، و 49 نفر دیگر ربوده شده‌اند. این گونه خشونت‌ها نسبت به سال 2014 افزایش فزاینده‌یی را نشان می‌دهد.
براساس این گزارش، اعمال تهدیدها شامل، تهدید به مرگ، حمله بر کارمندان صحی و تعلیمی، بستن مکاتب به زور، نامه‌هایی که رفتن به مکاتب به‌ویژه برای دختران را ممنوع قرار داده، غصب و دیگر اعمال ضررآمیز می‌باشد.
این دو نهاد می‌گوید که یافته‌های این گزارش عمیقاً نگران‌کننده است. نیکولاس هیسم، فرستاده‌‌ی ویژه‌ی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: «تمام طرف‌های درگیر منازعات مسلحانه باید برای مصئونیت خدمات صحی و تعلیمی اقدامات لازم و مؤثر اتخاذ نمایند.»
این گزارش همچنان به‌صورت مشخص بر آسیب‌پذیری دختران روشنی انداخته که حملات، تهدیدات، ممانعت‌های آشکار دسترسی آنان را به تعلیم محدود کرده است.
دانیل بل، رییس بخش حقوق بشر یوناما گفته است: «خشونت‌های برخاسته از جنگ نه‌تنها اطفال افغان را در معرض خطر قرار می‌دهد، بلکه آن‎‌ها را از حقوق اساسی‌شان که دسترسی به تعلیم و تربیه و صحت است، محروم می‌سازد.»
در گزارش آمده که برای معلمان و داکتران، و نرس‌ها غیرقابل قبول است که مورد تهدید و خشونت قرار بگیرند و تسهیلات مکاتب و خدمات صحی مورد سوء‌استفاده و یا حمله قرار گیرند.