هشدار افغان‌ها: طالبان بر شهر قندوز حمله می‌کنند

منبع: نیویارک تایمز/نجیم رحیم و مجیب مشعل برگردان: حمید مهدوی

ملیشه‌های طالبان روز جمعه بر چندین ولسوالی اطراف شهر شمالی قندوز حمله کردند، شهری که سال گذشته برای مدت کوتاهی به‌دست آن‌ها افتاد. اما باوجودی‌که مقام‌های افغان گفتند نیروهای امنیتی این حمله را موفقانه عقب زده‌اند، باشندگان هشدار دادند که شورشیان دوباره به دروازه‌های شهر رسیده‌اند. حمله‌ی روز جمعه نخستین فشار جدی طالبان پس از آن بود که این گروه هفته‌ی گذشته رسماً عملیات سالانه‌ی‌شان را آغاز کردند. اما در حقیقت حملات ستیزه‌جویان و دستاوردهای آن‌ها در میدان نبرد، در طول زمستان با سنگینی ادامه یافت.
درگیری‌های شدید در چندین ولسوالی قندوز تا اواخر روز جمعه ادامه یافت و یک شاهراه حیاتی که قندوز را به ولایت تخار وصل می‌کند، مسدود باقی ماند. هواپیماهای ارتش بی‌وقفه بر فراز شهر قندوز پرواز کردند؛ شهری که در جریان روز عمدتاً خالی از سکنه بود و حملات هوایی در حومه‌هایی که نقطه‌ی آغاز تصرف سال گذشته‌ی قندوز توسط شورشیان بود، گزارش شد. امرالدین ولی، عضور شورای ولایتی [قندوز] گفت: «امشب برای قندوز شب دشواری خواهد بود.» «دوباره احتمال سقوط شهر وجود دارد».
همچنین مقام‌های امنیتی محلی گفتند که نیروهای عملیات ویژه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا در قندوز در برنامه‌ریزی عملیات‌های‌شان به آن‌ها کمک کردند. اما اندازه‌ی این کمک و این‌که این کمک تا کجای خارج شهر قندوز رسید، مشخص نیست.
جنرال چارلس کلیولند، سخن‌گوی نیروهای ناتو در افغانستان تأیید کرد که مشاوران نظامی امریکا در حد آموزش و «در برخی موارد، در حد تاکتیکی» در شمال دخیل بوده‌اند. اما او گفت که در حال حاضر، هیچ نیروی اضافی ایالات متحده به‌دلیل جنگ به قندوز نرفته است. جنرال محمد قسیم جنگل‌باغ، فرمانده پولیس این ولایت گفت که طالبان بامداد روز جمعه هنگامی که تلاش می‌کردند به‌طرف شهر پیش‌روی کنند، حد اقل بر شش ولسوالی حمله کردند. این جنرال گفت که ستیزه‌جویان عقب زده شده‌اند و نیروهای کمکی به این ولسوالی‌ها اعزام شده‌اند. اما مقام‌های محلی و بزرگان حکومت را مورد انتقاد قرار دادند و گفتند که اقدامات واقعی کمتری برای جلوگیری از سقوط شهر مانند سال گذشته روی دست گرفته شده است.
پس از آن‌که حکومت در ماه سپتامبر سال گذشته تسلط سه روزه‌ی طالبان بر این شهر را شکست، ستیزه‌جویان به ولسوالی‌های اطراف شهر برگشتند. مقام‌ها گفتند که در برخی موارد طالبان توانستند پایگاه‌های‌شان در آن‌جا را با اسلحه و تجهیزاتی که از پایگاه‌های ارتش در شهر چپاول کرده بودند، تقویت کنند.
ولی گفت: «حرف زیاد گفته می‌شود، اما اقدامی صورت نمی‌گیرد.» «اگر اقدامی روی دست گرفته می‌شد، وضعیت دوباره این‌طوری نمی‌شد. مشکل این است که ارتش، در سطح قول اردوها توانایی‌هایی دارد، اما وقتی بر پولیس حمله می‌شود آن‌ها به کمک پولیس نمی‌آیند. وحدت فرماندهی وجود ندارد».
حملات روز جمعه به‌صورت همزمان در چندین ولسوالی راه‌اندازی شدند. در حالی‌که جنرال جنگل‌باغ گزارش داد که طالبان تلفات سنگینی را متحمل شده‌اند، مقام‌ها و بزرگان محل در ولسوالی خان‌آباد گفتند که حد اقل 30 ملیشه که برای حکومت می‌جنگیدند توسط شورشیان اسیر گرفته شده‌اند.
امان‌الدین قریشی، ولسوال ولسوالی امام صاحب گفت که جنگ در این ولسوالی تمام روز ادامه یافت. او گفت که جنگجویان طالبان نیمه‌شب در این ولسوالی رخنه کرده و در حدود ساعت 5 صبح حمله بر پسته‌های امنیتی در سه منطقه‌ی این ولسوالی را آغاز کردند. به‌قول گل‌احمد، یک فرمانده محلی پولیس، طالبان در حمله‌ی‌شان بر ولسوالی چاردره از موترهای هاموی امریکایی و همچنین اسلحه‌ی سنگین استفاده کردند که از نیروهای امنیتی دزدیده شده بودند. مقام‌های برحال و پیشین در قندوز از دیروقت بدین‌سو هشدار داده‌اند که تجهیزات ارتش که طالبان در جریان تسلط‌شان [بر شهر قندوز] دزدیده‌اند، تهدید جدی‌یی را متوجه این شهر می‌کند. +

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *