عبدالله‌عبدالله: منتظر پاسخ مثبت طالبان برای صلح نیستیم

اطلاعات روز: عبدالله‌عبدالله، رییس اجراییه در محل حمله‌ی انتحاری روز سه‌شنبه در ساحه‌ی پل محمودخان کابل گفت که افغانستان صدای صلح‌خواهی خود را بلند کرد، اما پاسخ مخالفان مسلح واضح و روشن رد بود.
آقای عبدالله در پاسخ به این پرسش که «چرا دولت منتظر صلح است، چرا علیه دشمنان جدی اقدام نمی‌کند و جواب جدی نمی‌دهد» گفت: «مسأله بسیار واضح و روشن است وقتی که دولت افغانستان صدای صلح را بلند کرده، به معنای این نیست که از جنگ و دفاع مردم غافل بوده. مسأله واضح بود که دشمنان افغانستان جواب رد داده بودند، منتظر این نبودیم که چه وقت جواب مثبت می‌دهند تا ما به دفاع مردم برخیزیم.»
رویداد انتحاری حوالی ساعت ده قبل از ظهر در منطقه‌ی پل محمودخان، جلو «ریاست حفاظت از رجال برجسته» امنیت ملی رخ داد. پس از انفجار نیرومندی که مواد منفجره در یک موتر جاسازی شده بود، سه مهاجم مسلح بر ساختمان این ریاست حمله کرده و برای چند ساعت با نیروهای امنیتی به درگیری پرداختند.
عبدالرحمن رحیمی، فرمانده پولیس کابل گفته است در این حمله 29 تن که اکثرشان غیرنظامی‌‌اند کشته و 337 تن زخمی شده‌اند.
گروه طالبان مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.
آقای عبدالله همچنان از رهبران سیاسی و سران کشور خواست که در همچو حالات صدای خود را در برابر دشمنان افغانستان، خاک و مردم افغانستان بلند کنند.
عبدالله همچنان با اشاره به عملیات «شفق» نیروهای امنیتی که در 12 ولایت کشور در حال اجرا است، گفت شورشیان مسلح در عملیات‌های نیروهای امنیت تلفات داده‌اند و با این حادثه‌ی انتحاری می‌خواستند انتقام بگیرند.
رییس اجراییه در پاسخ به این پرسش که «رویداد انتحاری امروز در مرکز شهر کابل نشان ضعف استخباراتی نیست؟» گفت موضوع باید دقیق بررسی شود.
اظهارات عبدالله در حالی‌ست که گروه طالبان اشتراک در مذاکرات صلح را رد کرد و افزون بر آن در هفته‌های اخیر عملیات بهاری‌شان را زیر نام «عمری» آغاز کرد.