ارگ: کشورهای عضو در گروه چهارجانبه باید تعهدات خود را عملی کنند

اطلاعات روز: دواخان مینه‌پال، یکی از سخن‌گویان ریاست جمهوری افغانستان گفته است زمان اقدام دسته‌جمعی کشورهای عضو در گروه چهارجانبه علیه طالبان فرا رسیده است.
آقای مینه پال گفت: «در نشست اخیر گروه هماهنگی چهارجانبه تصمیم گرفته شد هر گروهی که از گفت‌وگوهای صلح سر باز می‌زند، باید علیه آنان اقدام صورت گیرد و حالا وقت آن رسیده که به تعهدات خود عمل کنیم.»
آقای مینه‌پال هم‌چنان به صدای امریکا گفته است که حکومت افغانستان به نشست گروه هماهنگی چهارجانبه ادامه می‌دهد؛ زیرا یکی از ابتکارات حکومت است و می‌خواهد اجماع منطقه‌یی را ایجاد کند.
نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین در نشست چهارم گروه هماهنگی چهارجانبه در 4 حوت سال گذشته در کابل توافق کردند که هرچهار کشور علیه گروهی که به دعوت صلح پاسخ رد می‌دهد، اقدامات جدی روی دست گیرند.
هم‌چنان در نشست چهارم قرار شد که پاکستان گروه طالبان را به پای میز مذاکرات صلح بکشاند. هفته‌ی اول ماه مارچ نیز زمان نخستین نشست روردر روی گفت‌وگوهای صلح تعیین شده و پاکستان نیز میزبانی آن را به عهده گرفت.
ده روز بعد از آخرین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه، سرتاج عزیز، مشاور روابط خارجی نخست وزیر پاکستان پذیرفت که رهبری گروه طالبان به همراه خانواده‌های خود در پاکستان زندگی می‌کنند و به همین دلیل «پاکستان می‌تواند بر آن‌ها فشار وارد کند و آن‌ها را به میز مذاکره بکشاند.»
اما در اواخر ماه حوت طالبان اعلام کرد که در گفت‌وگوهای صلح شرکت نمی‌کنند.
طالبان ضمن آن‌که حضور در گفت‌وگوهای صلح را کردند، حملات بهاری شان را نیز زیر نام «عمری» آغاز کرده و بر حملات شان شدت بخشیدند. از سوی دیگر، روز گذشته گزارش‌های منتشر شد که رییس جمهور غنی، از نتایج نشست‌های گروه هماهنگی چهارجانبه راضی نیست و آن را «تحریم» کرده است.
با این حال، معاون سخن‌گوی رییس جمهور می‌گوید که حکومت افغانستان به گفت‌وگوهای چهارجانبه ادامه می‌دهد و زمان آن رسیده که کشورهای عضو این گروه به تعهدات شان عمل کنند.
از سوی هم در روزهای اخیر مقام‌های پاکستانی گفتند که ثبات افغانستان، ثبات پاکستان است و به طالبان نیز هشدار دادند که اگر به گفت‌وگوهای صلح حاضر نشوند، عاقبت خوبی نخواهند داشت.
رییس جمهور غنی، نیز روز گذشته در واکنش به حمله خونین در کابل، خطاب به طالبان گفت ما اراده‌ی کشتار شمار را نداشتیم، شما ما را مجبور کردید.