نامه‌ی دیدبان حقوق بشر به رییس‌جمهور غنی: فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان پایان یابد

اطلاعات روز: سازمان دیدبان حقوق بشر مستقر در نیویورک با ارسال نامه‌یی به رییس‌جمهور غنی معافیت از مجازات در کشور را خشونت حقوق بشری خوانده و با توجه به قوانین بین‌المللی خواستار پایان دادن به این نوع مصئونیت شده است.
این نامه روز پنج‌شنبه، 2 ثور، توسط این نهاد نشر شده و در آن آمده است که بخشودگی یک فرهنگ نافذ در افغانستان است که از گذشته‌های دور در این کشور رواج داشته است.
به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، دیدبان حقوق بشر افزوده که افغانستان باید با نقطه‌ی پایان گذاشتن به این فرهنگ زمینه‌ی کار دیوان بین‌المللی کیفری را در این کشور فراهم کند.
بیش از یک دهه خشونت در افغانستان، هنوز هم دیده می‌شود که شهروندان کشور از نقض حقوق بشر که توسط گروه طالبان، سایر مخالفان و همچنین نیروهای نظامی مربوط به مقامات دولتی انجام می‌شود، رنج می‌برد.
با این وصف، سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است عاملان این خشونت‌ها به‌ندرت به سزای اعمال‌شان می‌رسند و قربانیان نیز تاکنون به حق‌شان نرسیده‌اند.
این سازمان افزوده که گروه طالبان و سایر نیروهای مخالف دولت به‌صورت واضح حقوق بین‌الملل را نقض می‌کنند.
این نهاد همچنان گفته است که همین افراد قدرتمند و شماری از مقامات دولتی که به‌دلیل مصئونیت‌هایی که بعد از سال ۲۰۰۱ ایجاد شده‌است، مجازات نشده‌اند، زمانی‌که دولت قبلی قدرت مقابله با این فرماندهان قدرتمند، جنگ سالاران و شبه‌نظامیان را نداشت.
این نهاد حقوق بشری در نامه‌اش یادآور شده که این یک واقعیت است که توسعه‌ی اداری در افغانستان یکی از راه‌های ثبات است که شامل توسعه‌ی حاکمیت قانون، نیروهای مسلح و سیستم قضایی است. به‌نوشته‌ی این سازمان حل مشکل مصئونیت از مجازات نیازمند حمایت از سیستم قضای و حسابدهی است. محاکمه‌ی عاملان جنایت مطابق به استندردهای بین‌المللی و جبران سریع خسارت قربانیان باید انجام شود.
حکومت افغانستان در اکتوبر 2003 عضو دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) شد و حالا 13 سال از آن می‌گذرد اما تا حالا هیچ اقدام عملی برای انجام تعهداتش به عنوان عضو این دیوان نکرده است.
سازمان دیدبان حقوق بشر افزوده است که تصمیم دولت افغانستان به عضویت دادگاه بین‌المللی کیفری باعث این امیدواری بود که قانونمندی جایگزین بی‌قانونی‌ها شود.
این نهاد در نامه‌اش از افغانستان خواسته که برای عمل به تعهدش با دادگاه کیفری همکاری کرده و افغانستان را در رهایی فرهنگ معافیت از مجازات که به افغان‌ها سال‌های طولانی صدمه زده، پایان دهد.
این سازمان پس از آن به رییس‌جمهور غنی نامه ارسال می‌کند که روز سه‌شنبه هفته‌ی گذشته یک حمله‌ی انتحاری در کابل جان 64 تن را گرفت و 347 تن دیگر را زخمی کرد.
به دنبال این حمله کاربران زیادی در شبکه‌های مجازی خواهان اعدام افراد گروه طالبان و شبکه‌ی حقانی شدند که در زندان‌های افغانستان به‌سر می‌برند.
مقام‌های حکومتی برحال و پیشین افغانستان نیز واکنش نشان داده و خواهان محاکمه‌ی افرادی شدند که حملات انتحاری و انفجاری را سازماندهی می‌کنند.
رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین ریاست امنیت ملی، در صفحه‌ی فیسبوکش در واکنش به حمله‌ی روز سه‌شنبه نوشت که «اگر حكومت حاميان حقانى و تروريستان را تقبيح كرده نمي‌تواند و واقعاً در همدردى با مردم و جنگ با تروريسم صادق و جدى است، پس انس حقانى؛ برادر سراج حقانى، و ده‌ها تروريست ديگرى كه به اعدام محكوم شده‌اند، را فردا اعدام نمايند!»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *