پیش‌بینی سال 1395

از گاو تا بلدوزر آخندزاده

طالبان برای این‌که دست‌آورد‌های‌شان به پای شبکه‌ی حقانی ختم نشود، زندگی‌نامه‌ی آن دو تروریستی که در پُل محمودخان انتحار کردند را نشر کرد. اما حکومت وحدت ملی باز هم دست از دشمنی با طالبان برنداشت و آن را به نام شبکه‌ی حقانی ختم کرد. طالبان یک ویدیو نشر کرد که در آن در مورد آن دو تروریست معلومات داده شده بود. یکی از قندهار، دیگری از لوگر بود (خدا گردنم را نگیرد). آن دو تروریست قبلاً از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. بعد از مدتی دوباره آزاد شده بودند تا این‌که پُل محمودخان را به خاک سیاه نشاندند.
طالبان گفته که هیچ‌کسی دوست ندارد زحمت و تلاشش به نام «بچای آدی» حساب شود. ما هم خوش نداریم. خواهش ما از دوستان حکومتی این است که نامردی نکنند. کاری که ما می‌کنیم، ثبوت و سندش را هم برای‌تان می‌فرستیم، چه ضرور است که آن را به‌نام شبکه‌ی حکانی ختم می‌کنید؟
اما حکومت می‌گوید تا زمانی‌که طالبان پیش‌شرط‌های ما را نپذیرند، هرکاری انجام دهد ما آن را به‌نام شبکه‌ی حقانی ثبت می‌کنیم. پیش‌شرط‌های حکومت برای این‌که حملات طالبان را به نام طالبان بخوانند قرار ذیل است:
1- تمامی وزرا از لیست طالبان خارج شود، مگر این‌که رییس‌جمهور صلاح نداند. طالبان یک لست دارند که مطابق آن حمله می‌کنند. فعلاً تمام وزرا شامل آن لست است به جز چند وزیر که به طالبان می‌بخشند سمرقند و بخارا را.
2- قبل از حمله، هر طور شده یک هفته قبل به ما خبر بدهند که کجا حمله می‌کنند. باقی‌اش را بگذارید به دوش ما. ما تعیین می‌کنیم که چند نفر کشته شوند. چه‌تعدادش ملکی باشند و چه تعدادش ناملکی.
3- طالبان به‌هیچ عنوان حکومت را برای آزادی زندانیان خویش تحت فشار قرار ندهند. باید صبر کنند تا عید و برات از راه برسند، خدا مهربان است.
4- کمپاین برای حکومت وحدت ملی نزد پروردگار متعال.
5- پرداخت 10 درصد مالیه از پول‌های دریافتی که از کشورهای دوست و همسایه می‌گیرند. مالیه باید به افغانی یا دالر باشد، کلدار و تومان مورد قبول و اطمینان حکومت وحدت ملی نیست. می‌ترسیم کدام بی‌عزتی شود.
6- جمع‌آوری عشر تریاک از سراسر کشور و تقسیم آن به‌صورت پنجاه-پنجاه.
7- ذخیره کردن 20 درصد از مجموع سلاح‌های سبک و ثقیله، چه از کشورهای دیگر می‌گیرند چه نیروهای امنیتی بعضاً هنگام شکست یادشان می‌روند.
8- گزارش‌دهی ماه‌وار از کلیه دیدوبازدیدها با عرب‌ها به بلدوزرهای آخندزاده. خواه طالبان به کشورهای عربی سفر کنند خواه عرب‌ها مهمان طالبان باشند. حفظ هویت بلدوزرهای آخندزاده در تمام شرایط. (بلدوزر آخندزاده به کسی گفته می‌شود که در عین‌حال هم طالب است هم وزیر یا مشاور در حکومت وحدت ملی. بلدوزر آخندزاده از گاو آخندزاده اقتباس شده که هردو طرف جوی را می‌چرد).
9- اعطای امیرالمومنین تکنوکرات به آقای رییس جمهور! البته این لقب باید بعد از وفات ایشان داده شود. تا آن زمان طبق اصل «یا ستارالعیوب» این خواهش و اجابت در ستر باقی بماند.
10- ادامه‌دادن بازی‌های صلح برای فریب جهان، باشد که مبالغ هنگفت دریافت کنیم. طالبان هیچ سهمی در پولی که برای صلح خرج می‌شود ندارند. هر نوع ادعا، زمینه‌ی دشمنی دوام‌دار حکومت وحدت ملی با طالبان را فراهم می‌کند.
11- به پایه‌های برق کاری نداشته باشید، مگر این‌که دستور از کابل صادر شود.
12- طالبان باید به دانشجویان خویش بفهمانند که نباید در دانشگاه‌های کشور پرچم طالبان را به اهتزاز در آورند. نه این‌که خدای نخواسته ما مخالف این امر باشیم، فعلاً مصلحت نیست. به‌جای آن جنجال‌های دیگر را در دانشگاه‌ها دامن بزنند و دنبال کنند. مثلاً اجازه ندهند لوحه‌ی دانشگاه را با «دانشگاه» بلند کنند. پوهنتون را محکم بگیرند.
13- امضای شناخت دوجانبه. به این معنا که همان‌گونه که ما طالبان را به‌رسمیت می‌شناسیم، طالبان ما را باید به‌رسمیت بشناسند.
طالبان گفته که این پیش‌شرط‌ها را به دقت بررسی کرده و بعد از بررسی همه‌جانبه، موضع خویش را اعلام خواهند کرد.
اما کارشناسان معتقدند که طالبان این پیش‌شرط‌ها را نخواهند پذیرفت. آن‌ها نیاز ندارند حکومت حملات‌شان را به رسمیت بشناسد و به پای شبکه‌ی حقانی حساب نکند. کارشناسان از حکومت وحدت ملی توقع دارد که در این قسمت کمی هوشیارانه عمل کند. مردم وقتی می‌بینند که طالبان عکس و ویدیوی انتحار‌کننده‌ها را نشر می‌کنند، آن را باور می‌کنند. به‌همین خاطر هرچه حکومت تلاش کند برای طالبان آبرو بخرد، مردم این آبرو را به حکومت نمی‌فروشند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *