Afghan National Army soldiers stand with pride in Camp Shaheen, Afghanistan, February of 2009.

سیگار: تعداد واقعی نیروهای امنیتی افغانستان مشخص نیست

اطلاعات روز: جان سپکو، بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) نبود اطلاعات مورد اعتماد در مورد شمار واقعی نیروهای امنیتی افغانستان را دومین چالش اصلی فرا راه توسعه‌ی قابلیت‌های این نیروها عنوان کرده و گفته که در حال‌حاضر نه امریکا و نه متحدان افغانستان نمی‌دانند که شمار واقعی این نیروها به چند نفر می‌رسد.
گزارش بازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان که به کنگره‌ی و وزارت دفاع امریکا ارائه شده همچنان آمده، مشخص نیست که چه تعداد این نیروها در حال انجام وظیفه هستند و چه تعداد دیگر نیستند.
در گزارش آمده که هرچند سقف تعیین‌شده برای تعداد کل نیروهای ارتش و پولیس افغانستان ۳۵۲ هزار است، اما هیچ‌گاهی این نیروها به این تعداد نرسیده است.
اداره‌ی بازرسی امریکا برای افغانستان (سیگار) سال گذشته نیز از دقیق نبودن شمار نیروهای امنیتی افغانستان گزارش داده و گفته بود که این موضوع شفافیت در مصرف کمک‌های امریکا به این نیروها را دشوار می‌کند.
چالش‌های عمده‌ی فراراه توسعه‌ی توانایی نیروهای امنیتی افغانستان
آقای سپکو اعلام کرده است که توسعه‌ی توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان با چالش‌های جدی مواجه است.
به نقل از بی‌بی‌سی، سپکو در این گزارش پنج چالش عمده را در این مورد فهرست کرده و محدودیت دسترسی به نظارت این نیروها برای ارزیابی مؤثریت و نیازهای آن‌ها را چالش نخست دانسته است.
سپکو گفته است که مشاوران امریکایی با واحدهای کوچک ارتش افغانستان تماس‌های محدود یا غیرمستقیمی داشته‌اند که این امر سبب شده که برای ارزیابی توانایی‌ها و آمادگی عملیاتی این نیروها به ‌گزارش‌های نهادهای دولتی افغانستان تکیه شود.
براساس این گزارش، کاهش نیروهای بین‌المللی در افغانستان، کاهش کیفیت داده‌های دست‌اول از نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را نیز درپی داشته است.
در گزارش سپکو، دشواری پیمایش توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان سومین چالش در برابر توسعه‌ی توانایی این نیروها عنوان شده و آمده که این پیمایش از ۲۰۱۰ «در حال بدتر شدن» بوده است.
به گزارش سیگار، در سال ۲۰۱۰ این نیروها «دارای توانایی عملیات مستقل» دانسته شده بودند، پس از آن «دارای توانایی کامل» و به دنبال آن «مؤثر با مشاوران» و «مستقل با مشاوران (خارجی)» ارزیابی شده بودند.
در گزارش سیگار آمده است: «بازرسان سیگار میزان عمده‌یی از عقب‌گرد در سطوح قابلیت واحدهای ارتش و پولیس (افغانستان) را دریافته‌اند.»
از نظر آقای سوپکو، چالش دیگر محدودیت شفافیت در مصرف کمک‌های امریکا به نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان است که از طریق بودجه‌ی دولت این کشور مصرف می‌شود. این کمک‌ها شامل حدود ۵ میلیارد دالر در سال می‌شود که ۸۰ درصد آن را امریکا می‌پردازد.
بر بنیاد این گزارش، کاهش کنترل امریکا بر نحوه‌ی مصرف کمک‌های این کشور برای نیروهای امنیتی افغانستان و کاهش نظارت باعث شده که ثبات پایدار در این کشور مورد اعتماد نباشد، چرا که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تا سال‌های دیگر توانایی ایستادن بر پای خود را نخواهند داشت.
همچنان در این گزارش آمده که وضعیت امنیتی افغانستان «در حال بدتر شدن» است، در حالی که بازسازی امنیت این کشور با بازسازی در سایر عرصه‌ها با هم مرتبط‌ اند.
سیگار در ماه دلو سال گذشته در گزارشی در مورد وضعیت امنیتی افغانستان گفته بود که در حال حاضر طالبان 30 درصد خاک این کشور را در کنترل دارند و گروه طالبان بر مناطق بیشتری از افغانستان نسبت به دیگر سال‌های پس از سقوط حاکمیت این گروه در سال ٢٠٠١، نفوذ یا کنترل دارد.