عبدالله‌عبدالله: توانایی زنان در مشارکت آنان است

اطلاعات روز: عبدالله‌عبدالله رییس‌اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی در گردهم‌آیی ملی برنامه‌ی توسعه‌ی مشارکت زنان، نقش زنان در رشد و شکوفایی جامعه را فوق‌العاده عنوان کرده و گفت که توانایی زنان در مشارکت آنان است.
این گردهم‌آیی از سوی اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا امروز در کابل برگزار شده بود. آقای عبدالله مشارکت زنان از 34 ولایت در این گردهم‌آیی را جای افتخار خواند و گفت رسید‌گی به چالش‌های زنان در سراسر کشور از اولویت‌های کاری حکومت وحدت ملی است.
او همچنان به مدافعان و نمایندگان زنان از سراسر کشور وعده داد که در هماهنگی و همکاری با مسئولان پروژه‌ی پروموت (توانمندسازی زنان) مشارکت مشکلات زنان را در اولویت جلسه‎های شورای وزیران و کابینه‌ی افغانستان قرار می‌دهد تا برای حل آن توجه بیشتر صورت بگیرد.
برنامه‌ی توانمندسازی زنان در کشور از دو سال پیش آغاز شده است و این برنامه از سوی اداره‌ی انکشافی ایالات متحده‌ی امریکا (USAID) تمویل می‌شود. هزینه‌ی این برنامه در حدود دوصد میلیون دالر است و قرار است تا پنج سال آینده کم‌ازکم 75 هزار زن را تحت پوشش قرار دهد.
رییس‌اجراییه در مورد اهمیت پروژه‌ی پروموت گفت که این یک پروژه‌ی مشترک میان افغانستان و امریکا برای توانمندسازی زنان در بخش‌های گوناگون به‌خصوص تعلیم و تربیه، مبارزه علیه خشونت و خود‌کفایی اقتصادی آنان می‌باشد که حکومت وحدت ملی از آن حمایت جدی می‌نماید.
با این هم آقای عبدالله افزود که این پروژه نباید مثل سال‌های گذشته تنها در مراکز ولایات متمرکز باشد. ما باید این فرصت را همگانی بسازیم تا از آن تمام زنان افغانستان در روستاها و مناطق دوردست مستفید شوند.
بااین‌حال سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید پروژه‌ی توانمندسازی زنان نباید به یک برنامه‌ی نمایشی تبدیل شود.
خانم سمر افزود: «پروژه‌ی پروموت باید با یک تعهد جدی سیاسی به پیش برده شود و امیدوار هستیم به یک پروژه‌ی نمایشی تبدیل نشود»
بااین‌حال مایکل مک‌کنلی، سفیر امریکا در کابل گفت: «جامعه‌ی جهانی بر تعهداتش با حکومت افغانستان پابند است.»
به گفته‌ی او تا دو ماه دیگر نشستی زیر نام وارسا میان کشورهای عضو ناتو برگزار می‌شود و در این نشست دوباره جامعه‌ی جهانی با مردم افغانستان در مورد تعهدات خود تجدید پیمان خواهد کرد.
در جریان چهارده سال گذشته تلاش‌های زیادی برای بلند بردن توانایی زنان در کشور صورت گرفته و نیز میلیون‌ها دالر در این بخش هزینه شده است؛ اما دیده می‌شود که زنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.