معترضان در هرات: درصورت عدم لغو فیصله کابینه به اعتراضات خود ادامه می‌دهیم

اطلاعات روز: هزاران تن از باشندگان هرات امروز در اعتراض به فیصله‌ی کابینه مبنی بر تغییر مسیر پروژه‌ی لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از بامیان به سالنگ و در حمایت از «جنبش روشنایی» تظاهرات و راهپیمایی کردند.
معترضان فیصله‌ی کابینه‌ی حکومت وحدت ملی را «تبعیض‌آمیز» خوانده و از حکومت خواستند که این پروژه را از مسیر تثبیت‌شده‌ی آن، یعنی بامیان- میدان وردک اجرا کند.
معترضان که شمارشان به هزارها تن می‌رسید با سردادن شعارهای «حکومت حکومت! عدالت عدالت!»، «خواسته‌ی ملت ما عدالت عدالت!»، «هم‌وطن هم‌وطن! اتحاد اتحاد!» و … به حکومت هشدار دادند در صورت برآورده نشدن خواست‌های‌شان به اعتراضات‌شان ادامه می‌دهند.
در قطع‌نامه‌ی معترضان آمده است: «ما مردم هرات خواستار تطبيق عادلانه‌ی پروژه‌های ملی از قبيل: سرك، توزيع برق و ساير پروژه‌های عام‌المنفعه هستيم.»
آنان همچنان از حکومت خواستند که احداث جاده‌های حلقوی از جمله پروژه‌ی ملی جاده‌ی گردن‌ديوال كه چند سال است در «گرو حكومت» قرار دارد را هرچه زودتر اجرا کند. معترضان همچنان خواستار احداث سرك هرات – غور شدند.
تظاهرکنندگان از جامعه‌ی جهانی و كشور‌های كمك‌كننده به افغانستان خواستند تا برای انكشاف و ترقی افغانستان را كمك كرده و در تطبيق عادلانه‌ی كمك‌ها نظارت جدی داشته باشند.
اعتراضات پس از آن صورت می‎گیرد که کابینه‌ی حکومت وحدت ملی به‌تاریخ (شنبه، 11 ثور) فیصله کرد که لین برق 500 کیلوولت ترکمنستان از مسیر سالنگ عبور داده شود. این اعتراضات هر روز در حال گسترده شدن است و پیش از این نیز مردم در شمار دیگری از ولایت‌ها بر این فیصله‌ی حکومت اعتراض کردند.

حضور گسترده زنان در تظاهرات امروز شهر هرات
حضور گسترده زنان در تظاهرات امروز شهر هرات

اعتراض‌ها که به «جنبش روشنایی» مسما شده می‌گوید که فیصله‌ی حکومت برخلاف اصل انکشاف متوازن و در مخالفت با بررسی شرکت المانی فیشنر که ماسترپلان 20 ساله‌ی برق افغانستان را تهیه کرده می‌باشد. به باور آنان که به سند تهیه‌شده توسط فیشنر استناد می‌جویند، فیشنر مسیر بامیان را مطمئن‌ترین راه برای عبور این لین برق پیشنهاد کرده است.
دو روز پیش پس از گردهمایی بزرگ مردمی با حضور سران احزاب سیاسی، شماری از نمایندگان مجلس و فعالان مدنی در اعتراض به فیصله‌ی کابینه در کابل، رییس‌جمهور در بیانیه‌ی تلویزونی‌اش گفت که یک کمیسیون ملی را ایجاد می‌کند تا در هماهنگی و همکاری با مردم این موضوع را به بررسی بگیرد.

حضور اقشار مختلف جامعه در تظاهرات
حضور اقشار مختلف جامعه در تظاهرات

اما شورای عالی مردم «جنبش روشنایی» در بیانیه‌ی اخیرش این طرح رییس‌جمور را «توطئه» خوانده و گفت که آنان از سایر مردم مطالبه‌یی ندارند که طرح ایجاد کمیسیون ملی لازم باشد. این شورا افزود که مردم مطالبات خود را به آدرس حکومت مطرح کرده است و بر آن تأکید دارد که فیصله‌ی (11 ثور) کابینه لغو شود.
شورای عالی مردم همچنان (دوشنبه، 27 ثور) را برای تظاهرات میلیونی در کابل و سایر نقاط کشور اعلام کرده است.
از سوی دیگر تعدادی از شهروندان روز گذشته در ولایت پکتیا دست به تجمع زدند و خواهان عبور این لین برق از مسیر سالنگ شدند.