سنگ تهداب «کاسا 1000» در دوشنبه گذاشته شد

اطلاعات روز: کار احداث پروژه‌ی انتقال برق «کاسا 1000» امروز با حضور عبدالله‌عبدالله، رییس اجراییه، در «تورسون زاده» شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، افتتاح شد.
«کاسا 1000» پروژه‌ی اقتصادی است که با فاصله‌ی1250 کیلومتر، برق را از قرغزستان و تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد.
در مراسمی که به همین منظور برگزار شده بود، هیأت عالی‌رتبهی افغانستان، تاجیکستان، قرغزستان و پاکستان شرکت کرده‌اند.
عبدالله‌عبدالله در این مراسم گفت: «تهداب‌گذاری آغاز کار پروژه‌ی انتقال برق از جمهوری قرغزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان، چندی پیش یک رویایی بیش نبود. اما اراده٬ تصمیم مشترک، همگرایی، همزبانی و نیات ترقی‌خواهانه‌ی ما در منطقه زمینه‌ی آغاز کار این پروژه‌ی بزرگ منطقه‌یی را فراهم ساخت.»
آقای عبدالله هم‌چنان گفت که تهداب‌گذاری این پروژه‌ی بزرگ منطقه‌یی پیام مهم، مثبت و در عین حال متفاوت را به جهان می‌فرستد. او گفت: «اولین پیام مهم این محفل بزرگ این‌ است که منطقه‌ی ما به‌رغم این‌که با چالش‌های متعدد، به‌خصوص مقابله با تروریسم بین المللی٬ مواجه است، توانائی طرح، تطبیق و موقف‌گیری سازنده را در برنامه‌های اقتصادی در سطح منطقه دارا است.»
لین برق «کاسا 1000» از 23 ولسوالی و 6 ولایت مرکزی و شرقی کشور عبور می‌کند که با عملی شدن این پروژه تمامی باشنده‌های این مناطق از آن می‌توانند استفاده کنند. این لین از منطقه‌ی «دتکا» در شمال قرغزستان شروع شده و به پشاور ختم می‌شود. از مجموع بیش از 1200 کیلومتر طول این لین، 562 کیلومتر آن از خاک افغانستان عبور می‌کند.
این پروژه طرح مشترک میان چهار کشور است که بودجه‌یی معادل یک میلیارد و 176 میلیون دالر برای احداث آن اختصاص داده شده و کشورهای عضو این طرح اعلام کرده‌اند که آن را در مدت دو سال، یعنی تا پایان سال 2018، تکمیل خواهند کرد.
بانک جهانی، ایالات متحده‌ی امریکا، انگلستان، بانک سرمایه‌گذاری اروپایی و بانک توسعه‌ی اسلامی برای تمویل این پروژه اعلام آمادگی کرده‌اند.
افغانستان از درک این پروژه هرسال از پاکستان 45 میلیون دالر حق‌العبور ترانزیت برق خواهد گرفت. علاوه بر این، 300 میگاوات برق به افغانستان از این لین می‌رسد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *