شماری از اعضای شورای ملی با ترک جلسه مجلس به «جنبش روشنایی» پیوستند

اطلاعات روز: بیش از پنجاه نماینده‌ی مجلس امروز به رسم اعتراض به فیصله‌ی کابینه در مورد لین برق 500 کیلوولت و حمایت از «جنبش روشنایی» نشست مجلس را ترک و به محل تجمع شورای عالی مردمی در مصلای شهید مزاری با معترضان پیوستند.
این جمع از نمایندگان اعلام کردند که تا حل نهایی پروژه‌ی برق 500 کیلوولت ترکمنستان به افغانستان در نشست‌های مجلس حضور نخواهند یافت و همراه با جنبش روشنایی برای تحقق عدالت و تغییر تصمیم کابینه از امروز اعتراضات مدنی‌شان را آغاز خواهند کرد.
شورای عالی مردمی در مصلای شهید مزاری در غرب کابل برای تظاهرات روز (دوشنبه، 27 ثور) در کابل آمادگی می‌گیرد و این نمایندگان به‌صورت دسته‌جمی کنار آنان حضور یافته و اعلام حمایت کردند.
فیصله‌ی تاریخ (11 ثور) کابینه‌ی حکومت وحدت ملی مبنی بر تغییر مسیر این لین برق از بامیان به سالنگ اعترضات گسترده را در داخل و خارج از کشور به دنبال داشته است.
معترضان فیصله‌ی کابینه را «تبعیض‌آمیز»، خلاف انکشاف متوازن و عدالت اجتماعی می‌دانند و خواست آن‌ها در تمامی تظاهرات‌ها لغو فیصله‌ی کابینه و اجرای این پروژه از مسیر بامیان بوده است.
در آخرین مورد، روز پنج‌شنبه صدها تن از شهروندان کشور در شهر لندن اعتراض کرده و خواستار لغو فیصه‌ی کابینه شدند. همچنان روز گذشته هزارها تن در ولایت دایکندی دست به اعتراض زده و خواستار عبور این لین برق از مسیر بامیان شدند.
همچنان قرار است فردا در شهرهای غزنی و مزار شریف نیز در اعتراض به فیصله‌ی کابینه تظاهرات شود.
اما حکومت می‌گوید که به‌دلیل هزینه‌ی کمتر و مسیر کوتاه‌تر، سالنگ برای اجرای این پروژه انتخاب شده است. رییس‌جمهور غنی پس از گسترش اعتراضات خواستار ایجاد یک کمیسیون ملی شد که در همکاری با معترضان این پروژه را به بررسی بگیرند. ولی جنبش روشنایی تجربه‌ی ناکام کمیسیون‌های متعدد در موارد مختلف را دلیل آورده، این کمیسیون را یک «توطئه» خواند.