حکومت افغانستان زمینه‌ی بازگشت بدنام‌ترین رهبر تاریخ افغانستان را مهیا می‌سازد

اطلاعات روز: حکومت افغانستان پیش‌نویس قرار داد صلح با گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را نهایی کرده است.
روزنامه‌ی گاردین چاپ بریتانیا گزارش داده که پیش‌نویس توافق محرمانه میان دو طرف که به‌دست این روزنامه رسیده نشان می‌دهد که حکومت افغانستان راه را برای بازگشت سیاسی این رهبر بدنام در تاریخ افغانستان هموار می‌سازد.
به نقل از گاردین، هنوز برخی اختلافات بر سر جزئیات این موافت‌نامه وجود دارد.
موضوع اصلی این موافقت‌نامه، دادن مصونیت قانونی به اعضای حزب اسلامی از جرایم گذشته به‌شمول حملات تروریستی آنان می‌باشد.
براساس این موافقت‌نامه، رییس‌جمهور غنی حکمتیار را مورد عفو عمومی قرار داده و برای او و اعضای جنبش‌اش، پناهگاه امن در داخل افغانستان ایجاد می‌کند.
حکومت همچنین یک «لیست موافقت‌شده»ی اعضای حزب اسلامی را از زندان ها آزاد می‌کند و زمینه‌ی بازگشت و اسکان 20000 مهاجر را که عمدتاً از هواداران حزب اسلامی است، فراهم می‌نماید.
بر اساس این موافقت‌نامه، حکومت هرچند نمی‌تواند حکمتیار را از فهرست تروریستی جامعه‌ی جهانی خارج کند، اما تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا اثرات آن را بر او از بین ببرد.
بر اساس این توافق‌نامه، حزب اسلامی هم متعهد شده که ارتباط خود را با گروه‌های تروریستی قطع می‌کند و از قانون اساسی افغانستان پیروی می‌کند. او همچنین پیش‌شرط خود برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان را پیش از امضای توافق‌نامه‌ی صلح، کنار می‌گذارد.
مذاکرات صلح میان اعضای شورای عالی صلح و نمایندگان حزب اسلامی از حدود دو ماه پیش در کابل آغاز شده بود.
حکومت افغانستان هرچند از پیش‌رفت این مذاکرات خبر داده است، اما جزئیاتی در مورد توافق با این گروه تا کنون منتشر نکرده است.
توافق صلح با حزب اسلامی به‌رهبری گلبدین حکمتیار درحالی نهایی می‌شود که تلاش‌های صلح با طالبان به بن‌بست مواجه شده و حکومت اعلام کرده که از این پس صلح با این گروه در اولویت نخواهد بود.