فرمانده سرخ کوتل بغلان: اگر کمک نرسد تلف می‌شویم

اطلاعات روز: جمعه‌الدین مبارز، فرمانده نیروهای پولیس محلی در منطقه‌ی سرخ کوتل ولایت بغلان می‌گوید بیش از 40 سرباز از چهار روز به این‌سو در محاصره ی طالبان گیر مانده‌اند و تاکنون هیچ کمکی از مرکز ولایت و حکومت مرکزی به آنان صورت نگرفته است.
آقای مبارز در تماس تلفونی به اطلاعات روز گفت سربازان مربوط پولیس محلی، نیروهای خیزش مردمی و 15 مأمور محافظت از آثار باستانی مربوط وزارت اطلاعات و فرهنگ از چهار روز به این‌سو در محاصره‌ی طالبان گیر مانده‌اند.
او گفت که با وجود تقاضاهای مکرر درخواست کمک از مرکز، تاکنون هیچ کمکی به آنان نشده است.
اما محمود حقمل، سخن‌گوی ولایت بغلان می‌گوید که مقام‌های مرکز ولایت در جریان هست و به این سربازان اکملات صورت گرفته است.
مبارز اما می‎گوید: «از چهار روز پیش جنگ شدید شده است. پنج نفر شهید داده‌ایم. سه روز به ما غذا و آب نرسیده است. از پوسته‌ها عقب‌نشینی کرده‌ایم، طالبان جنازه‌های شهیدان ما را از قبرها کشیده و اگر وضعیت به همین‌گونه پیش برود از گرسنگی و تشنگی می‌میریم.»
منطقه‌ی سرخ کوتل در حدود 7 کیلومتری شهر پل‌خمری مرکز ولایت بغلان موقعیت دارد و دارای آثار باستانی نیز می‌باشد. مبارز می‌گوید که موقعیت پاسگاه‌های آن‌ها در 500 الی 700 متری شاهراه کابل- مزار قرار دارد.
این فرمانده پولیس محلی گفت مقام‌ها را در مرکز ولایت در جریان قرار داده‌ایم و آن‌ها وعده داده‌اند که نیروهای کمکی و اکمالات ارسال می‌کنند، اما تاکنون از اکمالات و نیروهای کمکی خبری نیست.
محمود حقمل، سخن‌گوی والی بغلان در تماس تلفونی به اطلاعات روز گفت که با در نظرداشت موقعیت استراتژیک بغلان، طالبان بر تصرف این ولایت تمرکز داردند و از دو روز به این‌سو تمرکز طالبان بیشتر از پیش شده و تعرضات را در برخی نقاط انجام داده‌اند.
او گفت که سه روز پیش در منطقه‌ی چشمه‌ی شیر و منطقه‌ی دندغوری طالبان حملات را انجام دادند که با مقاومت نیروهای امنیتی روبه‌رو شدند.
حقمل گفت که روز جمعه (24 ثور) فرماندهی پولیس بغلان برای سربازان مستقر در منطقه‌ی سرخ کوتل اکمالات، تجهیزات جنگی و نیازمندی‌های‌شان را فرستاده است.
سخن‌گوی والی بغلان تأکید کرد که روز شنبه نیز معاون قول اردو از ساحات که طالبان در آن حملات انجام داده، دیدن کرده و نشست‌های امنیتی نیز رویدادهای این ساحات را زیر نظر داردند و برای رفع نواقص تصامیم گرفته شده است.
باوجود این اظهارات، روز شنبه (25 ثور) مادران و خانواده‌ی سربازان محاصره شده در منطقه‌ی سرخ کوتل در تجمع اعتراضی از حکومت خواستند که فرزندان آنان را از محاصره نجات دهند. مادران این سربازان گفتند که اگر حکومت به فرزندان‌شان کمک نمی‌فرستند به آنان صلاح توزیع کنند که خودشان برای نجات فرزندان‌شان دست به کار شوند.
ساحات مختلف ولایت بغلان در دو سال اخیر شاهد ناامنی‌های شدید بوده است. مناطق دندغوری و دندشهاب‌الدین در مربوطات شهر پل‌خمری چندین بار میان نیروهای امنیتی و طالبان دست به دست شدند.