گفت‌وگوهای چهارجانبه صلح با طالبان فردا از سر گرفته می‌شود

اطلاعات روز: گفت‌وگوهای چهار جانبه صلح افغانستان با طالبان که ماه‌ها است متوقف شده و به بن‌بست خورده است، قرار است در سطح سفرای چهار کشور افغانستان، پاکستان، امریکا و چین فردا در اسلام‌آباد از سر گرفته می‌شود.
مقام‌ها در ارگ ریاست‌جمهوری می‌گویند که این نشست در سطح سفرا است و حکومت افغانستان تاکنون تأکید دارد که پاکستان به تعهداد که در آخرین نشست چهارجانبه داده بود، عمل کند.
پیشتر یک سخن‌گوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته بود که مذاکرات دولت افغانستان و گروه طالبان، با حضور نمایندگان پاکستان، امریکا و چین، مجدداً در شهر اسلام‌آباد به جریان خواهد افتاد.
شاه‌حسین مرتضوی یکی از معاونان سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است که این نشست متمرکز به صلح نیست و دولت افغانستان در حال حاضر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را مؤثر می‌داند. آقای مرتضوی تأکید کرده که این کشور هنوز منتظر گام‌های عملی پاکستان به تعهداتش است.
پاکستان در آخرین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه تعهد کرده بود گروه‌های که به روند صلح نمی‌پیوندند در خاک خود علیه آن‌ها اقدام نظامی انجام می‌دهد.
همچنان دواخان مینه‌پال دیگر معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری گفته است عمر زاخيلوال، سفير افغانستان در پاکستان در نشست پنجم به نمایندگی از افغانستان اشتراک می‌کند.
آقای مینه‎‌پال افزوده تا زمانی‌که پاکستان فيصله‌ها و تعهدات نشست چهارم گروه هماهنگی چهارجانبه را عملى نکند، افغانستان در سطح بلند در نشست‌هاى يادشده اشتراک نخواهد کرد.
گزارش‌ها می‌رساند که آقای زاخیلوال به منظور اشتراک در این نشست امروز به پاکستان می‌رود.
گروه هماهنگی چهارجانبه تاکنون چهار نشست در زمینه گفت‌وگوهای صلح افغانستان با گروه طالبان و کشاندن این گروه به روی میز مذاکره انجام داده است. این گروه در نشست چهارم، اوایل ماه مارچ را برای نشست رودررو انتخاب کرد اما گروه طالبان از حضور در این نشست سر باز زد.