هیأت حقیقت‌یاب مجلس سنا: بیش از 200 بازداشت شده در پروان و کاپیسا نیشترزنان ماهر تریاک بودند

اطلات روز: یک هیأت حقیقت‌یاب از مجلس سنا پس از آن‌که دو هفته‌ قبل پولیس پروان و کاپیسا 210 نفر را از موترهای انتقال مواشی دست‌گیر کردند، برای بررسی این موضوع به پروان رفت، اکنون می‌گوید که اکثر این افراد نیشترزنان ماهر تریاک اند که برای جمع‌آوری حاصلات تریاک راهی شمال کشور بودند.
معلم لالا گل، رییس کمیسیون اقتصاد ملی مجلس سنا و عضو هیأت حقیقت‌یاب در نشست امروزی مجلس گفت که بازداشت‌شدگان اعتراف کرده‌اند که در زمینه‌ی جمع‌آوری تریاک مهارت دارند و به منظور نیش زدن تریاک می‌خواستند به شمال کشور بروند .
آقای لالا گل افزود که پولیس از جیب‌های این افراد دو عدد پول فلزی (سکه فلزی) پیدا کرده است. گفته می‌شود پس از تحقیقات پولیس مشخص شده است که این افرد می‌خواستند با استفاده از سکه‌های فلزی تریاک جمع آوری کنند.
این عضو مجلس سنا تأکید کرد که این افراد نظر به هدایت ریاست‌جمهوری و شورای امنیت که در آن وقت آوازه‌هایی برای انفجار دادن سالنگ‌ها وجود داشت، توسط پولیس از موترها پایین شده بودند. او افزود اکنون ۱۹۸ تن این افراد از سوی نیروهای امنیتی آزاد شده‌اند ولی ۱۲ نفر مشکوک آنان تا هنوز در بازداشت به سر می‌برند.
پس از دستگیری این افراد، اظهاراتی صورت گرفت که این افراد وابسته به مخالفان مسلح اند که برای ناامن کردن ولایت‌های شمالی کشور، از جنوب وارد این ولایات می‌شوند. همچنان شماری از اعضای مجلس سنا از مسئولان امنیتی پروان انتقاد کرده و گفتند که این افراد به دلیل این‌که مربوط به قوم پشتون هستند، بازداشت شده‌اند و هیچ رابطه‌ی با مخالفان مسلح دولت ندارند.
معلم لالاگل در این مورد گفت: «از اعضای مجلس سنا تقاضای ما این است که دیگر مسایل قومی، زبانی و سمتی را دامن نزنند و بیانات شان را بر اساس معلومات دقیق ارائه کنند.»
فضل هادی مسلم‌یار، رییس مجلس سنا نیز از اعضای مجلس خواست که احساساتی عمل نکنند.