عبدالله: حاضرم به‌خاطر منافع ملی کشور با حکمتیار روی یک سفره غذا بخورم

اطلاعات روز: عبدالله‌عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی گفته است که حاضر است برای منافع ملی کشور با گلبدین حکمتیار رهبر گروه شورشیان حزب اسلامی، روی یک سفره غذا بخورد.
آقای عبدالله که در این روزها در رأس هیأت بلندپایه‌ی دولتی به چین رفته است در مصاحبه‌ی اختصاصی با بی‌بی‌سی گفته است در گذشته زمانی که آقای حکمتیار به دولت اسلامی افغانستان پیوسته بود، فرصتی برای خوردن غذا در یک سفره با او را نداشته است، اما اگر این فرصت پیش بیاید، چیز بدی نیست.
این اظهارات آقای عبدالله در حالی‌ست که در روزهای اخیر روند گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان با حزب اسلامی به‌رهبری گلبدین حکمت‌یار نهایی شده است. آقای عبدالله از پیشرفت در این روند استقبال کرده و گفته هر قدمی که به کاهش تشنج و تنش در افغانستان کمک کند، به‌صورت کل استقبال می‌شود.
او تأکید کرده است زمانی که منافع کشور مطرح باشد، منافع شخصی جلو راه منافع کلان را نمی‌گیرد.
به باور آقای عبدالله، پیوستن آقای حکمتیار به صلح، تأثیری که تمام وضعیت را در کشور دگرگون بسازد، نخواهد داشت اما امیدوار است که کسانی دیگر و گروه‌های دیگر از او بیاموزند و ترجیح بدهند که وارد گفت‌وگوهای صلح شوند.
رییس اجراییه در پاسخ به این پرسش که دوستان نزدیکش به‌ویژه حزبی که از آدرس آن در انتخابات حضور داشت، از بازگشت اقای حکمتیار نگران هستند؟ گفته است، هر قدمی که به کاهش تشنج و تنش در افغانستان کمک کند، به‌صورت کل استقبال می‌شود.
عبدالله گفته است: «مشکل این که آقای حکمتیار با کی کم و با کی زیاد مشکل داشته، شاید اشاره‌ی‌تان به سال‌های دولت اسلامی باشد، بعد زمان طالبان و مقاومت در برابر آن‌ها را داریم و بعد پانزده سال گذشته و بعد انتخابات گذشته را داریم که در آن من حمایت حزب اسلامی را که رهبری‌اش را آقای ارغندیوال دارد، داشتم. از آن لحاظ و در آن محتوا اوضاع تغییر کرده است. اما اگر هدف‌تان در رابطه با جریان و بحثی که شورای عالی صلح دارد و دولت در آن دخیل است، باشد، آن بحثی است که آغاز شده و اگر به نتایج مثبت برسد همه‌ی مردم افغانستان از آن استقبال می‌کنند.»
گزارش‌هایی حاکی است که توافق با حزب اسلامی نهایی شده و قرار است گلبدین حکمت‌یار برای امضای آن به کابل بیاید.