امینت ملی افغانستان: اختر منصور رهبر گروه طالبان در بلوچستان پاکستان کشته شد

اطلاعات روز: ملا اختر محمد منصور، رهبر بخش عمده‌ی گروه طالبان که به گفت‎وگوهای صلح جواب رد داده بود به‌دستور باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا روز شنبه در ایالت بلوچستان پاکستان هدف حمله‌ی یک هواپیمای بدون سرنشین امریکایی قرار گرفت. امنیت ملی افغانستان کشته شدن این رهبر گروه طالبان را تأیید کرد.
هرچند گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که ممکن است اختر محمد منصور در این حمله کشته نشده باشد، اما ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در خبرنامه‌یی مرگ اختر منصور را تایید کرد.
امنیت ملی نوشت: «اخترمحمد منصور- رهبر گروه طالبان، ساعت ۳:۴۵ بعد ازظهر روز شنبه در نتیجه‌ی حمله‌ی هوایی در منطقه‌ی دالبندین ایالت بلوچستان پاکستان از بین برده شد.»
امنیت ملی می‌گوید که منصور از مدتی بدین‌سو تحت تعقیب قرار داشت.
اختر محمد منصور سال گذشته پس از تایید خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان رهبری این گروه را به عهده گرفت. اعلام رهبری او مخالفت‌هایی را نیز میان افراد برجسته‌ی این گروه به‌وجود آورد. از جمله ملا رسول رهبری شاخه‌ی دیگر گروه طالبان را به عهده گرفت و در چند مورد با افراد ملا منصور وارد جنگ شد.
هرچند گروه طالبان مرگ ملا منصور را تایید نکرده است اما ملاعبدالرئوف و ملانیازی از فرماندهان گروه طالبان مرگ اختر منصور را تأیید کرده‌اند.
اظهارات مقام‌های امریکایی در مورد مرگ اختر منصور
نخست وزارت دفاع امریکا اعلام کرد که ملا اختر منصور هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین این کشور قرار گرفته است. پنتاگون با نشر بیانیه‌یی گفت که این حمله در یک نقطه‌ی دورافتاده‌ی پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان صورت گرفته است.
در این بیانیه آمده است که این حمله به‌دستور مستقیم بارک اوباما رییس‌جمهور آن کشور انجام شده است.
در بیانیه‌ی وزارت دفاع امریکا، از ملا اختر منصور به‌عنوان یک مانع جدی در روند صلح افغانستان یاد شده و گفته شده است که او نقش مستقیم در سازماندهی حملات علیه مردم افغانستان، نیروهای امنیتی کشور و نیروهای خارجی داشته است.
جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا روز یک‌شنبه گفت که ملا اختر منصور«تهدید مداوم» علیه نیروهای امریکایی، مردم افغانستان و تهدیدی برای صلح بوده است.
کری در یک نشست خبری در پایتخت میانمار گفت: «این اقدام پیام روشنی به جهان می‌فرستد که ما همچنان کنار همکاران افغان خود که برای ایجاد افغانستان با ثبات‌تر، متحد، امن و موفق کار می‌کنند، می‌ایستیم».
کری گفت که رهبران افغانستان و پاکستان از این حمله مطلع شدند اما روشن نکرد که پیش از حمله یا بعد از حمله مطلع شده‌اند.
واکنش ریاست‌جمهوری، ریاست اجراییه و وزارت داخله
ریاست‌جمهوری افغانستان حوالی صبح روز یک‌شنبه با نشر بیانیه‌یی وقوع این حمله را تایید کرده است. ریاست‌جمهوری افزوده که ملا اختر منصور به درخواست مکرر دولت افغانستان برای پایان بخشیدن به جنگ همواره پاسخ رد داده است. او با افرادش از هیچ قساوتی علیه مردم افغانستان دریغ نمی‌کرد.
در بیانیه‌ی ریاست‌جمهوری آمده که این حمله نشان می‌دهد که تروریستان در هیچ کجای دنیا مصئون نیستند و تلاش‌ها برای سرکوب آنان ادامه خواهد یافت.
همچنان شاه حسین مرتضوی، معاون سخن‌گوی ریاست‌جمهوری گفت که افغانستان در جریان حمله بر اختر منصور گذاشته شده است.
داکتر عبدالله‌عبدالله، رییس اجراییه در نشست شورای وزیران نیز ضمن تایید این حمله‌ی هوایی امریکا، گفت که در صورت کشته شدن ملا اختر منصور ضربه‌ی سنیگنی به این گروه وارد شده است.
آقای عبدالله افزود: «در صورتی‌که کشته شدن اختر محمد منصور واقعیت داشته باشد، فرصت خوبی است برای آن‌عده از طالبان که تحت فشار مجبور به جنگ علیه مردم افغانستان شده بودند تا تجدیدنظر نموده از جنگ دست کشیده و به روند صلح بپیوندند.»
وزارت داخله در واکنش به مرگ اختر منصور با نشر خبرنامه‌یی گفت کشته شدن او (ملام منصور) «یک ضربه‌ی محکم به هراس‌افگنان طالب تلقی شده و در جهت بهبود وضعیت امنیتی کشور مؤثر دانسته می‌شود.»
وزارت داخله می‌گوید که ملا منصور، «بیشتر از سلف خود، به‌دستور بیگانگان به جنگ و خصومت با مردم و دولت افغانستان» پرداخت و با سازمان‌دهی حمله‌های تروریستی در مناطق مختلف کشور، عامل کشتار شمار زیادی از مردم شد.
رحمت‌الله نبیل، رییس عمومی پیشین امنیت ملی در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشت که ملا منصور «در گردى جنگل كويته زندگى مي‌كرد. رهبر بعدى طالبان سراج حقانى يا ملا برادر خواهد شد، يا كسی ديگر، معلوم خواهد شد.»
آقای نبیل همچنان به تلویزیون1 گفته است: «اگر این حمله با همکاری و اطلاعات پاکستان صورت گرفته باشد، اسلام‌آباد آگاهانه و بر بنیاد هدف‌هایی که دارد این کار را کرده است.»
به باور نبیل، پاکستان با این کار می‌خواهد «سراج‌الدین حقانی یا ملا برادر» را به رهبری طالبان بگمارد.
نبیل همچنان گفته است که اگر این رویداد بدون همکاری این کشور صورت گرفته باشد، ضر‌به‌ی شدیدی بر پاکستان و طالبان خواهد بود.
مرگ اختر منصور و گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان
ملا منصور به‌صورت مداوم به گفت‌وگوهای صلح با افغانستان جواب رد داده بود. او که پس از مرگ ملا محمد عمر رهبری گروه طالبان را به‌دست گرفت، به گفته‌ی مقام‌های افغانستان و امریکا در مدت کمتر از یک سال حملات تروریستی را در نقاط مختلف کشور افزایش داد و عامل کشتار زیادی از شهروندان کشور شد.
ریاست‌جمهوری گفته است که در صورت کشته شدن ملا اختر منصور، فرصت جدیدی برای آن‌عده از گروه‌های طالبان که تمایل به صلح دارند، فراهم شده است.
وزارت دفاع امریکا، نیز از ملا اختر منصور به‌عنوان یک مانع جدی در روند صلح افغانستان یاد کرد.
جان کری، وزیر خارجه‌ی امریکا نیز گفت که منصور تهدیدی علیه تلاش‌های صلح و مستقیماً مخالف مذاکرات صلح و روند آشتی بود.
دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفته است: «بهتر است که طالبان به‌جای انتخاب رهبر جدید، به کابل بیایند و با پیوستن به روند صلح، در چارچوب یک حزب قانونی سیاسی، به گونه‌ی مدنی زندگی کنند.»
با آن‌که مرگ ملا منصور امیدواری‌هایی را در زمینه‌ی به ثمر نشستن مصالحه با طالبان به‌جود آورده، نگرانی‌هایی نیز وجود دارد مبنی بر این‌که مرگ او باعث تندرو شدن طالبان و رهبری این گروه نشود.
از سوی هم ممکن است مرگ اختر منصور باعث شود که افراد برجسته‌ی گروه طالبان بر سر رهبری این گروه با هم مخالف شوند، همان‌گونه که پس از مرگ ملا عمر، با وجود تلاش‌های زیاد، ملا اختر نتوانست اختلافات برسر رهبری این گروه را رفع کرده و رهبری واحدی ایجاد کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *