رییس‌جمهور غنی برای امضای موافقت‌نامه‌ی بندر چابهار وارد تهران شد

اطلاعات روز: رییس‌جمهور غنی پس از سفر رسمی دو روزه به قطر، امروز به‌منظور امضای موافقت‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ی تجارتی و ترانزتی بند چابهار وارد تهران شد.
قرار است آقای غنی همراه با رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر هند، موافقت‌نامه‌ی سه‌جانبه‌ی تجارتی و ترانزتی چابهار را در شهر تهران امضا کنند.
دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری در خبرنامه‌یی گفته است که آقای غنی در جریان این سفر با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند، علی خامنه‌ای رهبر ایران دیدار خواهد کرد و با آنان در مورد گسترش و تحکیم روابط افغانستان با ایران و هند بحث گفت‌وگو خواهد کرد.
بندر چابهار یک منطقه‌ی آزاد تجارتی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران است که موقعیت جغرافیایی این بندر اهمیت ویژه‌ی اقتصادی در سطح منطقه دارد و دارای ظرفیت قابل ملاحظه‌یی تخلیه و بارگیری کالا‌های تجارتی می‌باشد.
با افتتاح بندر چابهار افغانستان گذرگاه انتقال اموال تجارتی برای کشورهای محاط به خشکه‌ی آسیای میانه می‌شود که از این طریق کشور می‌تواند سالانه میلیون‌ها دالر عاید داشته باشد.
پروژه‌ی چابهار در پهلوی تسهیل تجارت بین افغانستان و هند می‌تواند کشور را به بازارهای جدید در خاورمیانه، اروپا و امریکا وصل کند.