نگرانی از رکود صنعت و تولیدات داخلی به‌دلیل افزایش 25 درصدی قیمت برق

اطلاعات روز: انجمن صنایع افغانستان و صنعت‌کاران در اعتراض به افزایش 25 درصدی قیمت برق وارداتی می‌گویند که افزایش این‌چنینی قیمت برق برای صنعت‌کاران کشور سنگین است و تولیدات داخلی و صنعت را با رکود مواجه خواهد کرد.
اعضای انجمن صنایع افغانستان امروز در یک نشستی زیر نام «افزايش ٢٥ فيصد صرفيه‌ی برق يعنى رکود صنايع داخلى» در کابل اعلام کردند که افزایش قیمت برق منجر به بسته شدن درواز‌ه‌های کارخانه‌های تولیدی و افزایش بیکاری در افغانستان خواهد شد.
سخی احمد پیمان، رییس این انجمن گفت که اين افزايش، عواقب بدى در پى خواهد داشت؛ زيرا صنعت‌کاران به مشکلات زياد اقتصادى دچاراند و نمی‌توانند قیمت برق با اين افزايش را بپردازند.
آقای پیمان افزود که قیمت برق تجاری که برای صنعت‌کاران افغان تعیین شده نسبت به تمام کشورهای همسایه‌ی افغانستان بیشتر است.
شرکت برق برشنا در 12 ثور امسال اعلام کرد که به‌دلیل افزایش ارزش دالر و کاهش ارزش افغانی در برابر آن، قیمت برق وارداتی 25 درصد افزایش یافته است. وحیدالله توحیدی، سخن‌گوی «دَ افغانستان برشنا شرکت» گفته بود برقی که از کشورهای همسایه چون؛ ایران، ترکمنستان، ازبیکستان و تاجیکستان وارد می‌شود به دالر خریداری می‌شود، اما به افغانی به‌فروش می‌رسد.
به گفته‌ی او، افزایش و کاهش قیمت برق وارداتی وابسته به ارزش اسعار در برابر افغانی است، اگر ارزش دالر همچنان بلند برود، ممکن قیمت برق از این هم بیشتر افزایش یابد.
قیمت هر کیلووات در هر ساعت برق برای تاجران ۶ افغانی اعلام شده که در صورت اعمال قیمت جدید به ۷.۵ افغانی افزایش خواهد یافت.
رییس انجمن صنایع افغانستان در نشست امروز تاکید کرد که با اعمال این سیاست جدید دولت، صنایع افغانستان با رکود مواجه خواهد شد. پیمان گفت این روند می‌تواند تبعات بدی را بر روند سرمایه‌گذاری در افغانستان داشته باشد و باعث فرار سرمایه از کشور نیز می‌شود.
آقای پیمان از رهبران حکومت وحدت ملی خواست که به تعهدات‌شان برای حمایت از صنعت و تولید داخلی کشور عمل کنند و هشدار داد در صورتی که کارخانه‌های تولیدی با مشکل مواجه شوند، دولت در قبال آن مسئول خواهد بود.
همچنان خانجان الکوزى معاون اتاق تجارت و صنايع افغانستان نيز تصميم حکومت در مورد افزايش قيمت برق را «ظالمانه» خوانده گفت که در ١٤ سال گذشته در قسمت حمايت از سرمايه‌گذارى‌ها و صنعت‌کاران، خدمات ناچيز انجام شده است.
فضل‌هادى مسلم‌يار، رييس مجلس سنا ضمن حمایت از خواست‌های صنعت‌کاران کشور گفت که مجلس سنا با مسئولان و حتا رییس‌جمهور و رییس اجراییه برای تجدید نظر در افزایش قیمت برق گفت‌وگو خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *