دادستان کل: یک مرکز ویژه‌ی عدلی و قضایی برای مبارزه با فساد ایجاد می‌شود

اطلاعات روز: محمد فرید حمیدی، دادستان کل کشور می‌گوید که مبارزه با فساد در اولویت کارهایش قرار دارد و برای مبارزه با این پدیده، به‌زودی یک مرکز ویژه‌ی عدلی و قضایی در چوکات اداره دادستانی کل ایجاد می‌شود.
آقای حمیدی امروز در نشستی که به‌منظور معرفی کارمندان اداره دادستانی کل برگزار شده بود، گفت کار مبارزه با فساد اداری سرعت می‌یابد و در این مرکز دادستان‌ها، قاضیان و پولیس ویژه به کار آغاز می‌کنند.
حمیدی افزود: «ما تلاش داریم که خدمات ۲۴ساعته را ایجاد کنیم که مردم از گوشه و کنار افغانستان به‌سادگی با این اداره در تماس شود و در راستای مبارزه با فساد همکاری نماید.»
این اظهارات دادستان کل در حالی مطرح می‌شود که سه هفته پیش رییس‌جمهور غنی در نشست مشترکی با نمایندگان اتحادیه‌ی اروپا در کابل گفت که اداره‌ی ویژه‌یی تشکیل می‌شود و شماری از نهادها به گونه‌ی مشترک با افراد مُفسد بر بنیاد قانون برخورد خواهند کرد.
فساد اداری در چند سال گذشته از جدی‌ترین چالش حکومت‌داری بوده است که اداره دادستانی کل خود نیز از اداراه‌های آغشته به فساد بوده است. دادستان کل که چند ماه می‌شود کارش را در این اداره آغاز کرده، از فصل جدید مبارزه با فساد خبر می‌دهد.
40 دادستان از وظایف‌شان تغییر و تبدیل شده‌اند
دو روز پیش دادستانی کل اعلام کرد که 40 دادستان و قاضی را در کابل و ولایات از وظایف‌شان تغییر و تبدیل کرده‌ است. در این تغییرها، رییسان دادستانی هژده ولایت نیز شامل است.
بصیر عزیزی، سخن‌گوی دادستانی کل روز گذشته در نشست خبری در کابل گفت: «بر اساس پیشنهاد دادستانی کل و منظوری ریاست‌جمهوری اسلامی افغانستان، به تعداد 40 تن از رییسان از مقام‌های‌شان تغییر و تبدیل شده‌اند.»
دادستانی کل می‌گوید که این تصمیم براساس اصل «شایسته‌سالاری» عملی شده‌است. گفته‌ می‌شود که بیشتر این اشخاص در پست‌های مهم و بلند، مقرر شده‌اند. در بیشتر ولایت‌ها، به‌جای رییسان سابقه‌دار دادستانی، اشخاص تازه– که درجه‌ی علمی بالاتر دارند-، گماشته شده‌اند.