پس از افشای هویت جعلی ملا منصور؛ پاکستان اسناد هویت شهروندان‌اش را دوباره بررسی می‌کند

اطلاعات روز: پس از کشته شدن ملا منصور رهبر گروه طالبان درخاک پاکستان و یافت شدن پاسپورت منسوب به او با هویت جعلی ولی محمد، اکنون وزارت داخله‌ی پاکستان امر بررسی مجدد همه‌ی اسناد هویت شهروندان کشورش را در مدت شش ماه صادر کرده است.
از سوی هم گفته می‌شود که وزارت داخله‌ی پاکستان تا کنون ۱۶ رییس عمومی اداره‌ی ثبت احوال و نفوس این کشور را به‌خاطر صدور اسناد با هویت جعلی از وظیفه برکنار کرده است.
چودری نثار علی‌خان، وزیر داخله‌ی پاکستان امروز در یک نشست خبری در اسلام‌آباد گفته است که جعل اسناد هویت مسأله‌یی است که حاکمیت و امنیت ملی پاکستان را تحت شعاع قرار می‌دهد.
به گزارش صدای امریکا، آقای چودری افزوده که تثبیت هویت تمام پاکستانی‌ها به یک امر ضروری تبدیل شده است چون؛ صدور کارت هویت جعلی به‌نام ولی محمد برای ملا منصور نزد جهانیان این ذهنیت را خلق کرده است که گویا هر فرد می‌تواند مدرک هویت پاکستانی به‌دست آورد.
پس از کشته شدن ملا اختر منصور، رهبر بخش عمده‌ی گروه طالبان در اول ماه جوزا در نتیجه‌ی حمله‌ی هواپیماهای بدون‌سرنشین (پهپادهای) امریکایی در ایالت بلوچستان پاکستان، از محل رویداد یک پاسپورت پاکستانی به نام ولی محمد پیدا شد. ملا منصور با هویت جعلی و با استفاده از این پاسپورت 18 بار به امارات متحده‌ی عربی و ایران سفر کرده بود.
وزیر داخله‌ی پاکستان صدور مدرک هویت و پاسپورت پاکستانی به ملا منصور را یک «هشدار بیدارکننده» برای پاکستان خوانده و گفته است که اسلام‌آباد به تمام مقام‌های ملکی و نظامی پاکستان دستور داده است تا تدابیر مراقبتی را در امتداد مرز با افغانستان به‌ویژه در گذرگاه‌های چمن و تورخم، افزایش دهند.
آقای چودری افزوده که مسأله‌ی صدور کارد هویت جعلی در پاکستان تنها به ملا منصور ختم نشده بلکه، قضایای بزرگتر از آن وجود دارد و این مسأله در 10 تا 12 سال گذشته در این کشور ادامه داشته است.
به گفته‌ی چودری، برای مبارزه با صدور اسناد جعلی، پاکستان در تلاش است تا اسناد هویت مربوط به افراد مشکوک را از اعتبار ساقط سازد. او گفته است که ده‌ها هزار پاسپورت در سه سال اخیر باطل و صدها هزار پاسپورت دیگر نیز فاقد اعتبار اعلام شده است.