کار بازسازی قصر دارالامان آغاز شد

اطلاعات روز: کار بازسازی قصر دارالامان امروز با حضور رییس‌جمهور، رییس ‌اجراییه و شماری از اعضای کابینه افتتاح و نخستین نشست «کمیسیون عالی توسعه شهری» نیز در این قصر برگزار شد.
رییس‌جمهور غنی افتتاح کار بازسازی بنای تاریخی دارالامان را شروع جدید برای شهر کابل و شهرهای دیگر افغانستان خوانده و گفت امید است که با گذشتن این قدم «فصل ناتمام تاریخ افغانستان» که به ما به میراث مانده، تکمیل شود.
آقای غنی گفت: «میراث‌های تاریخی در شهرهای افغانستان باید به صورت همه‌جانه تثبیت شود و این بنا (قصر دارالامان) نمونه‌ی آن‌ها است.»
غنی همچنان گفت که امروز جایدادها در افغانستان مصون نیست و باید یکی از اهداف‌ عمده در 9 سال بعد این باشد که «هر فرد افغانستان در هرنقطه‌ی افغانستان که زندگی می‌کند» دارای جایداد شرعی، قابل اعتبار و مصون باشد.
از سوی هم رییس‌جمهور گفت که شهرهای افغانستان توسعه یافته اما «جهت» نداشته است که به باور او، دلیل آن استفاده غیرمؤثر از زمین بوده است.
همچنان نخستین نشست کمیسیون عالی توسعه شهری که در قصر دارالامان برگزار شد، در آن «کمیسیون عالی توسعه شهری و برنامه ملی اولویت‌های شهر» از سوی وزارت شهرسازی به معرفی گرفته شد.
رییس‌جمهور غنی گفت: «جایی که ما جلسه گرفته‌ایم، روزی است که اراده حکومت وحدت ملی برای این که بنای تاریخی از امکانات داخلی افغانستان دوباره احیا شود»، را نشان می‌دهد.
به گفته‌ی سید سعادت منصور نادری، وزیر امور شهرسازی، «تشخیص چالش‌های موجود در سکتور شهری، رسیدگی به چالش‌های موجود شهری، ایجاد هماهنگی در سکتور شهری، طرح و تطبیق برنامه‌های سودمند برای بهبود وضعیت شهرها و مدیریت سالم از منابع شهری» از اهداف ایجاد کمیسیون عالی توسعه شهری می‌باشد.

قصر دارالامان یکی از بناهای تاریخی افغانستان است که در دوران حکومت امان‌الله خان در غرب کابل ساخته شده است
قصر دارالامان یکی از بناهای تاریخی افغانستان است که در دوران حکومت امان‌الله خان در غرب کابل ساخته شده است

قصر دارالامان یکی از بناهای تاریخی افغانستان است که در دوران حکومت امان‌الله خان در غرب کابل ساخته شده است. امان الله خان تصمیم داشته که بیشتر ادارات دولتی را در ساحه دارالامان انتقال دهد اما ظاهراً این تصمیم عملی نشد. رییس‌جمهور غنی قبلاً نیز پروژه‌ی دارالامان را «فصل ناتکمیل شده‌ی تاریخ افغانستان» خوانده و گفته بود دیدگاه شاه امان الله خان در مورد این پروژه باید تطبیق شود.