در 15 سال گذشته 679 مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده‌است

اطلاعات روز: دفتر نی یا حمایت‌کننده‌ی رسانه‌ها آزاد افغانستان اعلام کرده است، کمیته‌ی ویژه‌ برای بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران در 15 سال گشته، 679 مورد خشنوت علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.
در ماه حوت سال گذشته رییس‌جمهورغنی طی فرمانی کمیته‌یی را برای بررسی قضایای خشونت علیه خبرنگاران با شرکت نمایندگان از دادستانی کل، ریاست امنیت ملی، وزارت‌های اطلاعات و فرهنگ و داخله و نماینده‌ی فدراسیون نهاد‌های ژورنالیستان و رسانه‌های افغانستان آغاز به کار کرد.
این کمیته اسناد مربوط به ۴۲۷ مورد خشونت علیه خبرنگاران را که قابل پیگرد قانونی تشخیص شده، غرض پيگرى به نهادهای کشفی، عدلی و قضایی فرستاده است. مجيب خلوتگر، رییس اجرایی نی و عضو این کميته روز گذشته در نشست خبری گفته است که این پرونده‌ها در دو ماه اخير، از سوی این کمیته بررسی و به‌نهادهای ذیربط فرستاده شد.
در خبرنامه‌ی نی آمده است بر اساس یافته‌های کمیته، از جمله 427 قضیه « 401 قضیه را باید وزارت داخله و ریاست عمومی امنیت ملی پیگیری کرده و اسناد و مدارک لازم را برای تکمیل دوسیه‌های متهمین، گرد‌آوری نمایند. 7 قضیه‌ی دیگر که دوسیه‌های آن قبلاً تکمیل شده، باید از سوی دادستانی مورد بررسی قرار گیرد، 18 مورد که متهمان آن نیروهای خارجی استند باید به وزارت خارجه راجع گردد تا در تفاهم با فرماندهی ناتو پیگیری شود و یک مورد که دوسیه آن از سوی دادستانی تکمیل گردیده و به دادگاه عالی سپرده شده، تحت اجراات قضایی قرار گیرد.»
آقای خلوتگر افزوده که از مجموع ۶۷۹ پرونده‌ی خشونت علیه خبرنگاران، شامل ۶۰ مورد قتل، ۴۶ مورد جراحت، ۲۲۲ مورد لت و کوب، ۸۴ مورد بازداشت، ۲۹مورد اختطاف، ۲۳۸ مورد تهدید و خشونت لفظی می‌باشد.
از آن جمله، ۲۵۲ مورد به‌دلیل مرور زمان، عدم دسترسی به عوامل خشونت یا صرف نظر از پیگیری آن‌ها، تحت بررسی قرار نگرفته است.
به باور خلوتگر، رییس اجرایی نی، پی‌گیری نشدن قضایایی خشونت علیه خبرنگاران، یکی از عوامل افزایش گراف خشونت علیه خبرنگاران می‌باشد.
او از نهاد‌های مسئول خواسته که در زمان تعین شده این پرونده‌ها را بررسی کرده و عاملان آن را تحت پیگرد قرار دهند.