شمار بی‌جاشدگان داخلی در کشور به ۱.۲ میلیون نفر رسیده‌ است

اطلاعات روز: تازه‌ترین گزارش سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که شماری بی‌جاشدگان داخلی افغانستان که به‌دلیل ناامنی‌ و درگیری‌ها از خانه‌ها و روستاهای شان بی‌جا شده‌اند به 1.2 میلیون نفر رسیده است.
گزارش این نهاد که تحت نام «فرزندانم در این زمستان خواهند مرد» روز سه‌شنبه، 11 جوزا در کابل نشر شد نشان می‌دهد که در سه سال گذشته شمار بی‌جاشدگان داخلی در حدود سه برابر افزایش یافته‌اند.
این نهاد شمار آوارگان داخلی را در سال ۲۰۱۳ حدود ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرده است و اکنون این تعداد به 1.2 میلیون نفر رسیده است.
در گزارش این سازمان آمده که بی‌جاشدگان داخلی هنوز به مسکن، غذا، آب، خدمات صحی، فرصت‌های کاری و آموزشی دسترسی ندارند.
چمپا پاتیل، رییس بخش آسیای جنوبی سازمان عفو بین‌الملل در یک نشست خبری در کابل گفت که به نظر می‌رسد توجه جامعه‌ی جهانی به افغانستان کمتر شده است و عدم توجه لازم جامعه‌ی جهانی نسبت به افغانستان باعث شده تا کسانی که در درگیری‌های این کشور گیر مانده‌اند، وضعیت رقت‌باری داشته باشند.
او افزوده که بی‌جاشدگان داخلی برای زنده ماندن مبارزه می‌کنند و هیچ امیدی برای پایان این وضعیت وجود ندارد.
به گزارش عفو بین‌الملل، این بی‌جاشدگان برای تهیه امکانات اولیه زندگی همانند نان و آب نیز با مشکل مواجه هستند.
این سازمان طرح تهیه شده در سال ۲۰۱۴ توسط دولت را نیز یک وعده‌ی میان خالی برای پناهندگان خوانده و نوشته که این راهکار به دلیل فساد اداری و عدم توجه لازم جامعه‌ی جهانی به افغانستان تطبیق نشده و سودی هم برای بی‌جاشدگان داخلی نداشته است.
سازمان عفو بین الملل از دولت افغانستان و جامعه‌ی بین المللی خواسته که به نیازمندی‌های فوری آوارگان توجه، کرده و دولت به تطبیق راهکارش همت گمارد. این سازمان گفته که نهادهای بین‌المللی کمک بیشتری برای تامین تخصص و منابع مالی برای تطبیق راهکار دولت اختصاص دهند.
اما وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در واکنش به این گزارش گفته است که با آمار ارائه شده توسط سازمان عفو بین‌الملل موافق نیست.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *