سقوط هلمند «تبلیغات دشمن است»؟

علی احمدی

در حالی‌که صدای شلیک هاوان‌های ارتش افغانستان برای غلبه بر جنگ‌جویان طالب چندین روز است که خواب را از چشمان ساکنان یک شهر محاصره شده در جنوب افغانستان ربوده است، یک عضو شورای ولایتی هلمند در گفت‌وگو با «گندهارا» (رادیو اروپای آزاد)، از سقوط این شهر به‌دست طالبان هشدار داده و می‌گوید ممکن است این شهر 150 هزار نفری به‌زودی به دست طالبان بیافتد.

کریم اتل، رییس شورای ولایت هلمند به تاریخ 30 ماه می، 10 جوزا، به گندهارا گفت «اگر پشتیبانی هوایی و تقویت نیرو صورت نگیرد لشکرگاه و هلمند طی 48 ساعت دیگر سقوط خواهد کرد. اشتباه است اگر جنگ کنونی هلمند را [جنگ] عادی قلمداد کنیم.»
آقای اتل گفته است که نیروهای مستقر در ولایت هلمند حداکثر می‌توانند تا دو روز دیگر مقاومت کنند. او گفت، «دولت مرکزی باید در این زمینه توجه جدی کند، در غیر آن‌صورت هلمند را به‌طور کامل از دست خواهیم داد.»
در طول چند سال گذشته، طالبان به‌تدریج تسلط خود را بر اکثر بخش‌های 11 ولسوالی از 15 ولسوالی ولایت هلمند گسترش داده است. طالبان قبل از اعلام تهاجم بهاری خود شهر لشکرگاه را به صورت بالقوه تحت فشار قرار داد.
آمارهای ضدونقیض
دفتر مطبوعاتی والی هلمند به روز سه‌شنبه با نشر اعلامیه‌یی گفته است که در 48 ساعت گذشته در جریان عملیات نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی‌های گرشک و نادعلی در مناطق کوه بند، شاخ پوپلزی، مالگیر، آب‌پاشک و شاول 85 تن از مخالفان دولت به‌شمول چندین فرمانده آنان کشته و 65 تن دیگرشان زخمی شده‌اند.
در این درگیری‌ها به نیروهای امنیتی افغان نیز تلفات وارد شده است. یک منبع پولیس هلمند که نخواسته نامی از او برده شود به «گندهارا» گفته است، میزان تلفات در بسیاری از ولسوالی‌های ولایت هلمند به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته و در روزهای اخیر، جنگ به چندین منطقه‌ی دور افتاده نیز گسترش یافته است.
در همین حال به روز سه‌شنبه نمایندگان ولایت هلمند در مجلس نمایندگان نیز گفتند که نبردها در ولایت هلمند از سه روز به این‌سو اوج گرفته است. این نمایندگان مدعی‌اند که سربازان پولیس از روزها به این طرف در محاصره‌ی طالبان بودند اما وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله در این باره به مردم اطلاعات نادرست داده‌اند.
طلوع نیوز به نقل از هاشم الکوزی، سناتور در مجلس سنا نوشته است: «هلمند با سقوط روبه‌رو است، ۵۸ تن که در یک شب به شهادت می‌رسند، آیا این جای شرم نیست، آیا این برای وزیر دفاع، برای رییس‌جمهور برای رییس اجراییه و وزیر داخله شرم نیست، آیا برای‌شان بینی‌بریدگی نیست.»
اسماعیل فرمانده امنیه‌ی ولسوالی گرشک هم روز دوشنبه به بی‌بی‌سی فارسی گفته است که در جریان درگیری یک‌شنبه شب نیروهای امنیتی با مخالفان 6 پولیس کشته شده و 11 نفر دیگر زخم برداشته‌اند.
این آمارها از سوی منابع رسمی درحالی ارائه می‌شود که طالبان نیز با فرستادن خبرنامه به رسانه‌ها مدعی‌اند که افراد آن‌ها در باباجی مرکز لشکرگاه و ولسوالی‌های گرشک، نادعلی، ناوی و سنگین در درگیری‌های تازه دو قرارگاه و ۲۲ پوسته نیروهای امنیتی افغان را گرفته‌اند.
والی هلمند: سقوط هلمند «تبلیغات دشمن است»
از سوی دیگر والی هلمند، حیات‌الله حیات سقوط ولایت هلمند را «تبلیغات دشمن» خوانده و اعلام کرده که نیروهای امنیتی و دفاعی مشغول دفاع از این ولایت هستند.
آقای حیات به روز سه‌شنبه با نشر اعلامیه‌یی گفته است نیروهای ضربتی و نیروهای محافظت نظم عامه نیز شب گذشته به لشکرگاه رسیده‌اند.
آقای حیات گفته است که برای بازپس‌گیری مناطق، تدابری قوی روی دست گرفته شده و در بعضی جاها نبرد آغاز شده و در بعضی جاها پلان‌هایی روی دست است که هرچه زودتر بخش‌های از دست رفته به کنترل درآیند.
در واکنش به گفته‌های والی هلمند، محمد نعیم لالی حمیدزی، عضو مجلس نمایندگان گفت: «مرد موی سفید که همراه با اعضای خانواده و سربازان‌اش شیهد شده‌اند و این مرد که به درخت آویزان شده است، آیا کسی است که این قربانی را در نظر بگیرد، من کاملاً سخنان والی را رد می‌کنم.»
دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع نیز به رسانه‌ها گفته است «لشکرگاه و دیگر مناطق [در هلمند] سقوط نخواهد کرد، اما ما حرکت [رو به گسترش] دشمن را در ولسوالی‌های نهرسراج، گرشک و نادعلی تایید می‌کنیم. سربازان ما اکنون در آن‌جا هستند و نیروی هوایی هم [حملات] خود را آغاز کرده است.»
درحالی که خبر سقوط ولایت هلمند از سوی مقام‌های رسمی رد شده و تهدیدات دشمن ناچیز خوانده می‌شود، عبدالتواب قریشی، آگاه مسایل نظامی در هلمند به «گندهارا» گفته است در اوایل این ماه زمانی که طالبان مشغول برداشت محصول غیرمجاز کوکنار بودند نیروهای امنیتی افغانستان به آن‌ها حمله نکردند و حالا این نیروها به‌دلیل این غفلت بهای سنگینی را می‌پردازند.
او (قریشی) گفته است، «اصرار ما بر این بود که نیروهای امنیتی افغانستان پایگاه‌های دفاعی خود را ترک کرده و به طالبان که مشغول برداشت کوکنار بودند، حمله کنند. ولی آن‌ها ترجیح دادند تا در سنگرهای خود باقی بمانند، امری که طالبان را برای یک حمله‌ی تمام‌عیار تشویق کرد.» به باور وی تغییر وضعیت با هجوم سریع و تقویت نیرو هنوز هم میسر است.
مقام‌های محلی می‌گویند تعداد نیروهای نظامیِ که اکنون در هلمند خدمت می‌کنند به 32000 نفر می‌رسد، اما این نیروها در سراسر مناطق جنگی و دور افتاده که نزدیک به 58000 کیلومتر (منطقه‌ی بزرگ‌تر از کشور سویس) می‌شود، پخش شده‌اند.
هلمند ولایتی است که سال‌هاست پایگاه دیرینه هراس‌افگنان می‌باشد و باشندگان هلمند طی این سال‌ها در آتش نبردهای مخالفان مسلح و نیروهای امنیتی افغان و خارجی‌ها سوخته و می‌سوزند. با آن‌که بارها نیروهای امنیتی افغان در این ولایت علمیات انجام دادند، اما هیچ‌گاهی این ولایت به گونه‌ی کامل از وجود تروریستان پاکسازی نشده و باشندگان هلمند همچنان در سایه‌ی سنگین تهدیدهای این هراس‌افگنان زندگی می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *