وزارت داخله دسترسی طالبان به سیستم بایومتریک را رد کرد

اطلاعات روز: پس از گروگان‌گیری و ربودن مسافران در شاهراه کابل- قندوز توسط طالبان، گزارش‌هایی منتشر شد که ربایندگان طالب به «سیستم بایومتریک» افغانستان دسترسی داشته و براساس اطلاعاتِ این سیستم کارمندان دولتی و منسوبان نیروهای امنیتی را شناسایی و باخود برده‌اند.
اما وزارت داخله این گزارش‌ها را «شایعه» خوانده و گفته است که این وزارت پس از بررسی‌های دقیق این موضوع «به‌صراحت و اطمینان به شهروندان افغانستان اعلام می‌دارد که این ادعاها نادرست و بی‌بنیاد بوده و بخشی از جنگ تبلیغاتی- روانی دشمن علیه نیروها و نهاد‌های امنیتی است.»
صدیق صدیقی، سخن‌گوی وزارت داخه نیز در نشست خبری امروزش این گزارش‌ها را رد کرد و گفت که سیستم بایومتریک سیستمی بسیار محافظت شده است که افراد عادی به هیچ صورت از آن استفاده کرده نمی‌توانند.
قبلاً گزارش‌هایی حاکی بود که طالبان سال گذشته پس از سقوط شهر قندوز به سیستم بایومتریک دسترسی پیداکرده و اکنون قادر شده‌اند از آن استفاده کنند.
وزارت داخله در خبرنامه‌ی امروزش نوشته است: «سیستم بایومتریک که وزارت امور داخله از آن در جهت ثبت هویت منسوبین پولیس ملی، شناسایی منسوبین پولیس ملی، بررسی سوابق مجرمین و همچنان در جهت ثبت و تشخیص هویت دارندگان و متقاضیان پاسپورت و جواز رانندگی استفاده می‌کند، یک سیستم امنیتی کاملاً محافظت شده و تحت کنترل است و هیچ امکان ندارد که گروه‌های دهشت‌افگن به آن دسترسی پیدا نموده و یا از آن در جهت شناسایی منسوبین امنیتی کشور استفاده کنند.»
خبرنامه توضیح داده که سیستم بایومتریک دارای دو بخش مرکزی و محلی است که بخشی مرکزی آن در کابل به‌شدت محافظت می‌شود و در این بخش فقط چند فرد مسئول مشخص می‌توانند دسترسی داشته باشند. بخش محلی این سیستم که از آن در ولایت‌ها جهت ثبت هویت منسوبین امنیتی و مجرمین استفاده می‌شود، فقط می‌توانند مشخصات را ثبت کنند و از طریق آن امکان شناسایی هویت‌های ثبت شده موجود نیست.
همچنان خبرنامه توضیح داده که در صورتی که کدام رویداد برای بخش محلی رخ دهد و حالت اضطراری شود، از مرکز، مسئولان اداره‌ی بایومتریک سیستم محلی را غیرفعال ساخته و امکان هرگونه بهره‌برداری غیر از آن از بین می‌برد.
ساعات اول صبح روز سه‌شنبه، افراد مسلح مربوط به گروه تروریستی طالبان چهار بس مسافربری را در شاهراه کابل- قندوز در ولسوالی علی‌آباد قندوز پیاده کرده و شماری از آن‌ها را باخود بردند.
گزارش‌ها حاکی است که ربایندگان 12 تن از مسافران را به شهادت رسانده‌اند اما صدیقی در نشست خبری امروز گفت که ربایندگان 10 نفر را به شهادت رسانده و همه‌ی آن‌ها غیرنظامیان و باشندگان ولایت قندوز بودند که فعلاً اجساد آن‌ها باعزت دفن شده‌اند.
صدیقی افزود که تاکنون هشت تن از مسافران در گرو ربایندگان هستند و تلاش‌ها برای رهایی آن‌ها جریان دارد.
از سوی هم صدیقی گفت احتمالاً تمام افرادی که در رویداد ربودن مسافران در قندوز دست داشتند بازداشت شده‌اند. در ضمن گزارش‌هایی وجود دارد که 10 تن از افراد دست داشته در این رویداد بازداشت شده‌اند.
گروه طالبان مسئولیت این حمله را رسماً به عهده گرفت و اعلام کرد که گروگان‌ها همه کارمندان دولتی و منسوبان نیروهای امنیتی می‌باشند اما این ادعا از سوی وزارت داخله رد شد.