فعالان و نهادهای مدنی بامیان: حکومت امینت مردم ملکی را در همه جا فراهم کند

اطلاعات روز: فعالان و نهادهای مدنی در بامیان در چوک «الیکین» گردهم آمده و کشتار مسافران شاهراه کابل-قندوز را محکوم و از حکومت وحدت ملی خواهستند تا امینت مردم ملکی را در همه جا فراهم نماید.
طالبان مسلح 11 جوزا 185 تن از باشندگان ولایت‌های بدخشان، تخار و قندوز را که از کابل به سمت خانه‌های شان می‌رفتند ربوده و گزارش‌ها می‌رساند که 24 تن آنان را تاکنون به شهادت رسانده‌ و 150 تن دیگر شان را آزاد کرده‌اند.
نهادها و فعالان مدنی بامیان پیش از ظهر امروز قتل‌عام مردم افغانستان را که توسط طالبان انجام شده، محکوم نموده و از حکومت خواستند در روش برخورد خود با طالبان دهشت‌افگن تجدید نظر نماید. این معترضان گفتند حکومت به‌صورت قاطع و دشمن‌پنداری با آنان برخورد کرده، اسیرشدگان شمال را آزاد و عاملان اسارت‌گیری و قتل‌عام مردم را به محاکمه بکشاند.
معترضان بامیان با صدور قطع‌نامه‌یی از جامعه بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل، خواستند تا گروه طالبان را در لیست سیاه جنایت‌کاران جنگی و ناقضین حقوق بشر درج نموده و به کشورهای حمایت کننده آنان فشار بیاورند تا از حمایت این گروه دست برداشته و حلقه‌ی تغذیه این گروه تروریستی را تنگ‌تر نمایند.
آنان همچنان خطاب به طالبان گفتند: «اسارت‌گیری افراد ملکی و قتل‌عام آنان در قاموس انسانیت نمی‌گنجد، هرچه زودتر باشندگان ولایت‌های تخار، قندوز و بدخشان را رها نمایید و به اصل مصونیت افراد ملکی در منازعه شان احترام بگذارید.»
این معترضان در پایان گردهم‌آیی شان ضمن غم‌شریکی با مردم عزادار ولایت‌های بدخشان، قندوز، تخار، غزنی و پروان که اخیراً عزیزان شان قربانی شده‌اند، گفتند برای دادخواهی از خون‌های سرخ مردم افغانستان آماده‌اند.