حمایت نیروهای امریکایی از عملیات نیروهای افغانستان علیه طالبان گسترش می‌یابد

اطلاعات روز: بارک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا در یک اقدام تازه، نقش وسیع‌تر نظامیان کشورش در حمایت از عملیات نیروهای امنیتی افغانستان را تایید کرده است.
خبرگزاری‌های اسوشیتدپرس و رویترز به نقل از مقام‌های امریکایی بدون ذکر نام آن‌ها گزارش داده‌اند که این طرح در روزهای گذشته از طرف آقای اوباما تایید شده است. براساس این طرح، به واحدهای نظامی امریکایی در افغانستان اجازه داده شده است تا به‌شکل گسترده‌تری نظامیان کشور را در عملیات نظامی علیه طالبان همراهی کرده و در صحنه‌ی عملیات، همکاری فعالانه‌تری با آنان داشته باشند.
یک مقام امریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که این تصمیم همچنین به‌معنای مجوز استفاده گسترده‌تر رزمی از امکانات نیروی هوایی ایالات متحده و به‌ویژه حمایت نزدیک هوایی از واحدهای دولتی افغانستان در صحنه‌ی عملیات است.
در عین‌حال، این مقام امریکایی تاکید کرده که تصمیم اوباما به‌معنای آن نیست که «نیروهای امریکایی اجازه دارند بدون قیدوشرط، طالبان را هدف قرار دهند.»
او گفته است که اجازه‌ی مداخله‌ی نظامی گسترده‌تر نیروهای امریکایی در حمایت از نیروهای افغان «منحصر به وضعیت‌هایی است که این مداخله تأثیری استراتژیک بر سرنوشت نبرد دارد.»
براساس این طرح جدید، جنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان، خواهد توانست تصمیم بگیرد که نیروهای امریکایی چه زمانی نیروهای افغانستان را در عملیات و صحنه‌های جنگ همراهی کنند، کاری که تا حالا صرفاً با نیروهای ویژه‌ی ارتش افغانستان انجام می‌شد.
در حال‌حاضر امریکا در افغانستان در حدود 9800 نظامی دارد و قرار بود که رقم آن‌ها تا اوایل سال 2017 به 5500 نفر کاهش یابد. خبر تصمیم جدید آقای اوباما بیش از یک سال پس از خروج رسمی نیروهای نظامی ائتلاف بین‌المللی از کشور و سپردن وظیفه‌ی حفظ امنیت افغانستان به نیروهای داخلی منتشر شده است. قرار است رییس‌ جمهوری امریکا به‌زودی در مورد کاهش شمار نظامیان امریکایی در افغانستان نیز تصمیم‌گیری کند.
یک مقام امریکایی گفت که این انعطاف‌پذیری نیروهای این کشور کاملاً مورد حمایت افغانستان است و افغان‌ها را در لحظات مهم کمک می‌کند.
همچنان این صمیم پس از آن اتخاذ می‌شود که چند مدت پیش گروهی از جنرالان و دیپلمات‌های بازنشسته‌ی امریکایی از اوباما خواستند که از طرح قبلی کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان در سال آینده صرف‌نظر کند. آن‌ها هشدار داده اند که کاهش این نیروهای جنگی علیه طالبان را تضعیف خواهد کرد.
گفته می‌شود این تصمیم پس از گسترش نفوذ طالبان و احتمال سقوط بخش‌های بیشتر مناطق افغانسان به‌دست طالبان، گرفته شده است تا همکاری بیشتر با نیروهای افغانستان صورت گیرد.
هنوز مقام‌های امریکایی در مورد این خبر رسماً اظهارنظر نکرده‌اند.