استقبال افغانستان از گسترش نقش نیروهای امریکایی در حمایت از عملیات نیروهای امنیتی کشور

اطلاعات روز: افغانستان از تصمیم جدید باراک اوباما مبنی بر گسترش نقش حمایتی نیروهای امریکایی در حمیات از عملیات‌های نیروهای افغانستان علیه مخالفان مسلح و گروه طالبان استقبال کرد.
رسانه‌های امریکایی به روز جمعه گزارش دادند که باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ نقش وسیع‌تر نظامیان کشورش در حمایت از عملیات نیروهای امنیتی افغانستان علیه طالبان را تایید کرده است.
براساس طرح جدید آقای اوباما، به واحدهای نظامی امریکایی در افغانستان اجازه داده شده است تا به شکل گسترده‌تری نظامیان کشور را در عملیات نظامی علیه طالبان همراهی کرده و در صحنه عملیات، همکاری فعالانه‌تری با آنان داشته باشند.
دولت وزیری، سخن‌گوی وزارت دفاع در نشست خبری امروز در کابل با اسقبال از این تصمیم اوباما گفت وزارت دفاع فیصله تازه‌ی دولت امریکا را تایید می‌کند.
آقای وزیری یادآور شد که جنگ افغانستان جنگ تحمیل شده از سوی استخبارات منطقه و جنگ با تروریسم است، از این رو کشورهایی که در مبارزه علیه تروریسم متعهد شده‌اند، باید با نیروهای مسلح افغانستان کمک کنند.
او افزود: «نه تنها ایالات متحده‌ی امریکا، باید دیگر ممالک هم با ما کمک کنند که جنگ با تروریسم زودتر ختم شود.»
به گفته‌ی وزیری، این کشورها نیز در خطر تروریسم استند، با این تفاوت که افغانستان در خط نخست قرار دارد؛ بناً ایالات متحده امریکا باید به نیروهای مسلح افغانستان «زیادتر» کمک کند.
پیشتر سید ظفر هاشمی، یکی از معاونان سخن‌گوی ریاست‌جمهوری نیز گفته بود: «ما از اقداماتی که از سوی امریکا به‌عنوان شریک استراتژیک ما در جنگ علیه تروریسم روی دست گرفته شده‌اند، استقبال می‌کنیم.»
امریکا در هماهنگی با ما عمل کند
یک مقام امریکایی به خبرگزاری رویترز گفته است که تصمیم جدید اوباما به‌معنای مجوز استفاده گسترده‌تر رزمی از امکانات نیروی هوایی ایالات متحده و به‌ویژه حمایت نزدیک هوایی از واحدهای دولتی افغانستان در صحنه عملیات است.
دولت وزیری ضمن این که گفت امریکا باید نیروهای هوایی افغانستان را کمک کند و اهدافی را که این نیروها برای نیروهای امریکایی تعیین می‌کنند، از بین ببرد گفت این اقدام‌ها باید در هماهنگی با افغانستان انجام شود.
اما پیشتر یک مقام امریکایی به خبرگزاری رویترز نیز گفته بود که تصمیم اوباما به‌معنای آن نیست که «نیروهای امریکایی اجازه دارند بدون قید و شرط، طالبان را هدف قرار دهند.»
در حال حاضر امریکا در افغانستان در حدود 9800 سرباز دارد و قرار بود که رقم آن‌ها تا اوایل سال 2017 به 5500 نفر کاهش یابد. چندی پیش گروهی از جنرالان و دیپلومات‌های بازنشسته امریکایی از اوباما خواستند که از طرح قبلی کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان در سال آینده صرف نظر کند. آن‌ها هشدار داده‌اند که کاهش این نیروها جنگ علیه طالبان را تضعیف خواهد کرد.