Saffron flowers on a farm in Herat, Afghanistan. It takes about 200,000 stigmas from the saffron crocus flower to make one pound of saffron.

شورای عالی اقتصادی طرح ملی پنج‌ساله‌ی توسعه‌ی زعفران را تایید کرد

اطلاعات روز: شورای عالی اقتصادی در نشست روز یک‌شنبه خود طرح ملی پنج‌ساله‌ی توسعه‌ی تولید پایدار زعفران را تایید کرده است.
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه و عضو شورای عالی اقتصادی ضمن تایید این خبر در صفحه‌‌ی فیس‌بوک خود نوشته است که در این نشست به وزارت زراعت هدایت داده شد تا مشکلات اساسی را تشخیص و با ادارات مربوطه برنامه‌ی مدیریت تطبیق این طرح را در سه کتگوری؛ کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت تهیه کند و یک گروه مشخص را در وزارت زراعت ایجاد کند تا این برنامه را تطبیق نماید.
اما در خبرنامه‌یی که دفتر مطبوعات ریاست‌جمهوری در این مورد به نشر رسانده گفته است که این طرح از سوی وزیر زراعت در نشست شورای عالی اقتصادی ارائه شده و رییس‌جمهور غنی گفته است که باید کمیته‌یی ایجاد شود تا روی تولید، پروسس، ترویج و بازاریابی زعفران افغانستان به‌گونه‌ی همه‌جانبه کار کند.
از تأیید این طرح در این خبرنامه چیزی گفته نشده است.
اسدالله ضمیر، وزیر زراعت در این نشست گفته است براساس این طرح، تا 5 سال آینده تولید زعفران از 3.5 تُن به 14 تن افزایش خواهد یافت که درآمد آن در آینده‌ها از 4.5 میلیون دالر به 200 میلیون افزایش خواهد یافت.
آقای غنی گفته است زعفران افغانستان می‌تواند تصویر افغانستان را در جهان بدل کند و صادرات زعفران به سرمایه‌گذاری درازمدت نیاز دارد.
غنی افزوده که به‌خاطر بازاریابی زعفران افغانستان باید طرح واضح تبلیغاتی آماده شود.او یادآور شده که امارات متحده‌ی عربی و چین علاقمند‌ند که به زعفران افغانستان در آن کشورها بازار ایجاد کنند.
از سوی هم رییس‌جمهور تأکید کرده که زراعت اساس ثبات افغانستان را تشکیل می‌دهد و باید بخش‌های مختلف زراعت کشور به‌شکل همه‌جانبه‌ی آن تعریف گردد.
افغانستان با داشتن آب وهوای خوب برای کشت و برداشت حاصلات بهتر زعفران مناسب است و بربنیاد ارزیابی‌ها اگر این گیاه صنعتی به‌گونه‌ی لازم کشت شود؛ حاصلات آن تا سه برابر نسبت به کشورهای دیگر افزایش می‌یابد
وزارت زراعت در ماه حوت سال گذشته اعلام کرد که کشت زعفران در 23 ولایت کشور گسترش داده شده و در این سال 4675 کیلو گرام زعفران جمع‌آوری شده است. به گفته‌ی وزارت زراعت در سال گذشته برداشت حاصلات زعفران 675 کیلیوگرام افزایش یافته که 17 درصد افزایش را نشان می‌دهد.