جنگ مرزبانان در تورخم؛ افغانستان سفیر پاکستان را احضار کرد

اطلاعات روز: منابع امنیتی می‌گویند که در درگیری یک‌شنبه شب نظامیان افغانستان و پاکستان در بندر تورخم در ولایت ننگرهار، 6 تن از نیروهای مرزی پاکستان کشته و 12 تن دیگر شان زخمی شده‌اند.
این درگیری واکنش‌های تند مقام‌های افغانستان را به‌دنبال داشته و وزارت خارجه سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد.
منابع موثق امنیتی که نمی‌خواهند نامی از آن‌ها در خبر ذکر شود، می‌گویند که همچنان در این درگیری یک پولیس سرحدی افغانستان کشته و پنج نفر دیگر زخمی شده‌اند.
درگیری پس از آن آغاز شده است که نیروهای پاکستانی قصد ایجاد یک دروازه را گذشته از نقطه‌ی صفری در خاک افغانستان داشته‌اند.
عبدالله‌عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی در واکنش به این رویداد در نشست روز دوشنبه شورای وزیران گفت که پاکستانی‌ها می‌خواستند در خاک افغانستان تاسیسات ایجاد کنند، درحالی‌که قبلاً تفاهم صورت گرفته بود که هر اقدام در اطراف سرحد با هماهنگی و موافقت دو طرف صورت بگیرد که این اقدام آنان برخلاف تمام ارزش‌های مشترک و اصول روابط دو جانبه صورت گرفت.
محمد‌هارون چخانسوری، سخن‌گوی رییس‌جمهور نیز گفته است: «از مدت‌ها به‌این‌سو با دولت پاکستان بحث‌ها درباره‌ی ایجاد تأسیسات در مرز تورخم صورت گرفته‌است و توافق شده بود تا با توافق دوجانبه در تورخم کار صورت گیرد، اما پاکستان برخلاف این موافقت‌نامه دست به‌گلوله‌باری زده‌اند که خوش‌بختانه نظامیان کشور برای‌شان پاسخ دادند.»
جزئیات درگیری یک‌شنبه شب
منابع امنیتی می‌گویند پس از مشاجرات لفظی میان نظامیان افغانستان و پاکستان، نخست نظامیان پاکستانی دست به تیراندازی می‌زنند و حوالی ساعت ۹:۱۵ شب درگیری آغاز می‌شود. این درگیری تا ساعت ۲:۰۰ شب دوام کرده و حوالی ساعت پنج میان دو طرف آتش‌بس برقرار می‌شود.
پس از درگیری میان نیروهای مرزی دو کشور، نیروهای ارتش افغانستان نیز وارد عمل می‌شوند. در این درگیری دو طرف از سلاح‌های سنگین استفاده کرده‌اند که در نتیجه‌ی انداخت این سلاح‌ها برخی از تأسیسات افغانستان آسیب دیده است.
در همین‌حال، ارتش پاکستان ادعا می‌کند که نیروهای مرزی افغانستان نخست بدون کدام دلیل تیراندازی کرده و آنان به آتش‌باری نیروهای امنیتی افغان «به‌طور موثر» واکنش نشان داده‌اند. ارتش پاکستان ادعا می‌کند که یک‌تن از سربازان پاکستانی در این درگیری زخم برداشته است.
درگیری دوباره میان مرزبانان دو کشور
حوالی ساعت 4:30 بعد از ظهر دوشنبه دوباره میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در بندر تورخم درگیری رخ داده است. مسئولان دفتر معاون والی ننگرهار حوالی شام روز گذشته به اطلاعات روز گفتند که در درگیری دوم نیز نخست نظامیان پاکستانی آتش‌باری کرده‌اند و نیروهای مرزی افغانستان عمل بالمثل انجام داده‌اند.
به گفته‌ی آن‌ها، در درگیری روز دوشنبه نیروهای دو کشور از راه دور از سلاح‌های سنگین در مقابل هم استفاده کرده‌اند. جزئیات درگیری دوم و تلفات ناشی از آن تاکنون روشن نیست.
حوالی شام دیروز مقام‌های محلی ننگرهار به‌شمول والی نشستی در پیوند به درگیری‌های مرزی برگزار کرده‌اند و تصامیمی نیز در این نشست گرفته خواهد شد.
وزارت خارجه سفیر پاکستان را احضار کرد
در پیوند با درگیری‌ها در تورخم، وزارت خارجه‌ی افغانستان بعد از ظهر روز دوشنبه سید ابرار حسین، سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده و اعتراض «شدید» کشور را با او در میان گذاشته است.
نصیر احمد اندیشه، معین مالی و اداری وزارت خارجه ضمن ابراز تأسف از این رویداد گفته است که نظامیان پاکستان برخلاف توافقاتی که میان افغانستان و پاکستان صورت گرفته و بر خلاف موازین بین‌المللی دست به ایجاد تأسیسات زده و بر نیروهای مرزی افغانستان آتش‌باری کرده‌اند.
در خبرنامه‌ی وزارت خارجه آمده است که در این ملاقات، به جانب پاکستان یادآوری شد که افغانستان با توافق قبلی با آن کشور پابند بوده و بر روش‌های مسالمت‌آمیز تأکید می‌کند و از پاکستان انتظار دارد که مشکل به‌وجود آمده را از مراجع دیپلماتیک حل و فصل کند.
مشکلات در مرز تورخم در ماه‌های اخیر شدت یافته است. ایجاد تأسیسات نظامیان پاکستانی پیش از این نیز باعث بروز چنین مشکلاتی شده بود. همچنان در مدت یک ماه چندین بار مرز برای رفت‌وآمد از جانب پاکستان بسته شده است.