رهبران افغانستان حمله‌ی مسلحانه در امریکا را محکوم کردند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور و رییس‌اجراییه حمله‌ی مسلحانه بر یک کلوپ شبانه‌ی همجنس‌گرایان در شهر اورلاندو ایالت فلوریدای امریکا را محکوم کردند.
حوالی ساعت دو بجه‌ی یک‌شنبه شب یک مهاجم ۲۹ ساله با سلاح گرم بالای کلوپ شبانه‌ی همجنس‌گرایان در اورلاندو حمله کرده و دست‌کم ۵۰ نفر را کشت و 53 نفر دیگر را زخمی کرد؛ کشتاری که امریکا را در شوک و اندوه فروبرده است.
مهاجم عمر متین نام دارد و یک امریکایی افغان‌تبار متولد امریکا است.
در اعلامیه‌ی ریاست‌جمهوری در پیوند به این حمله‌ی مسلحانه آمده‌است که رییس‌جمهورغنی هدف‌قرار دادن غیرنظامیان را در هیچ حالتی موجه نمی‌داند. آقای غنی تسلیت و همدردی‌اش را با بارک اوباما، رییس‌جمهور امریکا و خانواده‌های قربانیان این رویداد ابراز کرده است.
همچنان عبدالله‌عبدالله، رییس اجراییه‌ی حکومت وحدت ملی روز دوشنبه در واکنش به این رویداد در نشست شورای وزیران این حمله را محکوم کرده و گفته است حکومت افغانستان ‌ خود را در غم و اندوه مردم ایالات متحده شریک می‌داند و «آماده است در مبارزه با دهشت‌افگنی با حکومت و مردم ایالات متحده با تمام توان همکاری نماید.»
آقای عبدالله افروده: «افغانستان به‌عنوان قربانی تروریسم و کشوری‌که در خط اول مبارزه و جنگ با این پدیده‌ی ویرانگر قراردارد٬‌ مصیبت و درد ناشی از این جنایت را درک می‌کند. تروریسم و تروریست‌ها به‌عنوان دشمنان انسانیت از هیچ دین٬ مذهب٬ قوم و نژادی نمایندگی نمی‌کنند. این‌ها در قدم نخست٬‌ دشمن اصلی دین٬‌ مذهب و تمام ارزش‌های انسانی‌اند و پیامی جز مرگ٬‌ خشونت٬‌ جنایت٬ قتل و غارت ندارند.»
عبدالله گفته: «تکرار حمله‌هایی از این دست٬‌ باردیگر ما را متوجه تهدید تروریسم در سطح بین‌المللی و همکاری‌های بیشتر برای مبارزه با این پدیده‌ی شوم می‌سازد.»
این حمله بزرگ‌ترین حمله‌ی مسلحانه در تاریخ معاصر امریکا گفته شده‌است.
اف‌بی‌آی یا پولیس فدرال امریکا گفته است که عمر متین دقایقی پیش از حمله بر این کلوپ شبانه به شماره‌ی ۹۱۱ (شماره‌ی خدمات اورژانس در امریکا) تماس گرفته و از بیعت خود با گروه تروریستی داعش خبر داده است.
گروه داعش نیز مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.