یک فرمانده ارشد ارتش پاکستان که در درگیری‌های تورخم زخمی شده بود، جان باخت

اطلاعات روز: رسانه‌های پاکسانی خبر داده‌اند که یک فرمانده ارشد ارتش این کشور که در درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی افغانستان و پاکستان در بندر تورخم زخمی شده بود، در شفاخانه جان باخته است.
تلویزیون «نیوز ون» پاکستان گزارش داده است که این فرمانده ارتش پاکستان علی جواد چنگیزی نام دارد و رتبه‌ی او در ارتش پاکستان «میجر» بوده است.
این رسانه گفته است که میجر علی جواد چنگیزی به علت زخم شدید که در درگیری‌های تورخم برداشته بود، در شفاخانه‌ی ارتش پاکستان در شهر پشاور جان داده است.
درگیری‌های میان مرزبانان افغانستان و پاکستان یک‌شنبه شب پس از آن آغاز شد که نیروهای پاکستانی قصد ایجاد یک دروازه را گذشته از نقطه صفری در خاک افغانستان داشته‌اند.
منابع امنیتی افغانستان می‌گویند که پس از مشاجرات لفظی میان نظامیان افغانستان و پاکستان بر سر ایجاد دروازه، نخست نظامیان پاکستانی دست به تیراندازی می‌زنند و حوالی ساعت ۹:۱۵ یک‌شنبه شب درگیری آغاز می‌شود. این درگیری تا ساعت ۲:۰۰ شب دوام کرده و حوالی ساعت پنج میان دو طرف آتش‌بس برقرار می‌شود.
منابع امنیتی افغانستان همچنان اعلام کردند که در این درگیری مرزی شش مرزبان پاکستانی و یک مرزبان افغان کشته و همچنان ۱۲ مرزبان پاکستانی و ۶ مرزبان افغان زخمی شده‌اند.
اما ارتش پاکستان ادعا دارد که نیروهای مرزی افغانستان نخست بدون کدام دلیل تیراندازی کرده و آنان به آتش‌باری نیروهای امنیتی افغان «به‌طور موثر» واکنش نشان داده‌اند. ارتش پاکستان ادعا می‌کند که یک تن از سربازان پاکستانی در این درگیری زخم برداشته است.
هرچند درگیری یک‌شنبه شب حوالی ساعت پنج صبح دوشنبه پایان یافت اما حوالی ساعت 4:30 بعد از ظهر دوشنبه دوباره میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در بندر تورخم درگیری رخ داده است. رسانه‌ها گزارش داده است که در این درگیری یک نظامی افغانستان کشته شده‌اند.
مقام‌های محلی گفتند که در درگیری دوم نیز نخست نظامیان پاکستانی آتش‌باری کرده‌اند و نیروهای مرزی افغانستان عمل بالمثل انجام داده‌اند.
به گفته‌ی آن‌ها، در درگیری روز دوشنبه نیروهای دو کشور از راه دور از سلاح‌های سنگین در مقابل هم استفاده کرده‌اند.
در پیوند به درگیری‌ها در تورخم، وزارت خارجه افغانستان بعد از ظهر روز دوشنبه سید ابرار حسین، سفیر پاکستان در کابل را احضار کرده و اعتراض «شدید» کشور را با او در میان گذاشت.