شورای امنیت ملی: تخطی‌های پاکستان در تورخم خلاف حقوق و موازین بین‌المللی است

اطلاعات روز: شورای امنیت ملی در نشست روز سه‌شنبه خود درگیری‌ها میان نیروهای مرزی افغانستان و پاکستان در گذرگاه تورخم را «تخطی» از سوی پاکستان و خلاف حقوق و موزاین بین‌المللی خوانده و آن را باعث «نگرانی» دانسته است.
همچنان شورای امنیت ملی روی اقدام از مجراهای دیپلماتیک و صلح‌آمیز برای حل مشکل به‌جود آمده میان افغانستان و پاکستان در تورخم تأکید کرده است.
نشست شورای امنیت با حضور وزیران سکتور دفاعی و امنیتی به ریاست رییس‌جمهور غنی برگزارش شده است.
در خبرنامه‌ی ریاست‌جمهوری آمده است: «شورای امنيت ملی تخطی‌های اخیر پاکستان در تورخم را خلاف حقوق و موازین بین‌المللی خوانده و آن‌را سبب نگرانی دانست.»
شورای امنیت ملی از واکنش و اقدامات نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان در تورخم برای حفظ منافع ملی و تأمین امنیت کشور تمجید و قدردانی کرده است.
اظهارات شورای امنیت ملی افغانستان پس از آن مطرح می‌شود که یک‌شنبه شب نیروهای مرز افغانستان و پاکستان در گذرگاه تورخم باهم درگیر شدند.
منابع افغانستان می‌گویند منابع امنیتی افغانستان اعلام کردند که در این درگیری مرزی شش مرزبان پاکستانی و یک مرزبان افغان کشته و همچنان ۱۲ مرزبان پاکستانی و ۶ مرزبان افغان زخمی شده‌اند.
روز دوشنبه نیز میان مرزبانان دو کشور درگیری رخ داد که یک سرباز مرزی افغانستان کشته و چندین تن دیگر زخمی شدند. هرچند از شمار تلفات نظامیان پاکستان گزارش‌ دقیقی در دست نیست، اما یک فرمانده ارشد ارتش پاکستان نیز کشته شده‌است. همچنان دو کودک نیز در شهرک تورخم در ننگرهار از اثر شلیک نظامیان پاکستانی جان باخته‌اند.
در حال‌حاضر هرچند وضعیت آرام شده است اما هردو کشور شمار نیروهایش را در دو سوی مرز افزایش داده است.